söndag 4 augusti 2013

Briggs & Stratton.

När Ljuset i mitt liv skulle klippa mattan så startade inte Husqvarnan på första draget, den startade heller inte på andra eller tredje draget.
Såklart blev jag knäckt eftersom jag misstänkte att den avlidit. - Jag fick överta klipparen efter min aktade mor när hon lämnade livet på landsbygden för att fortsätta mot den så omtalade storstadspulsen, och vid övertagandet måste klipparen ha varit minst femton år gammal. Nu, sju år senare, kan jag inte dra mig till minnes att den fått olja en enda gång så länge den befunnit sig under mitt beskydd...
Jag kan dessutom med säkerhet intyga att jag är den första som skruvar med den. Jag tror inte ens att stiftet eller snöret är bytt och det finns inte en rostprick.
Det är inget dåligt betyg. - Varken för Briggs eller för Husqvarna!
Det är nästan såpass att min tomma och glasartade blick tåras en smula av denna högtidsstund i kvalitetens tecken.

Förgasaren var naturligtvis proppfull med gammalt mög...
Jag firar med att ge den en slurk rak femtio också.

8 kommentarer:

  1. http://www.blocket.se/vi/48539931.htm

    SvaraRadera
  2. Jocke som tipsar!
    (Namnet föll bort)

    SvaraRadera
  3. Jocke.
    Tack för tipset.
    Jag är dock inte i behov av någon ny klippare just nu. - Efter gårdagens pyssel startar den, precis som vanligt, på första draget och går som om det vore en saga.

    Köp den du vetja!
    Då har du en klockren klippare i tjugo år framåt.

    SvaraRadera
  4. Skulle den tappa lusten att starta så tenderar brytarna att beläggas vilket ger dåliga startegenskaper. Lyft i så fall av svänghjulet (avdragare får egenhändigt tillverkas), tag av locket till brytaravdelningen, lossa den fiffiga kombinerade brytaren/kondensatorn (om det nu är en gammal hederlig briggs med brytare) och fila till. Efter hopmontering startar den troligen igen. Brytaravståndet har jag glömt men det var enkelt att googla fram. Så enkelt kan det hela vara!
    Eller inte.
    Man vet aldrig.

    /Dasen

    SvaraRadera
  5. Dasen.
    Jag arkiverar tipset så att jag klarar mig om det skulle bli varg på gnistan.
    Tack.

    SvaraRadera
  6. Jag har en Klippo så jag klarar mig.
    Jocke

    SvaraRadera
  7. Jag bevittnade ju driftsäkerheten i går. Synd att jag var tvungen att åka hem framåt småtimmarna, jag misstänker att du stod kvar och ryckte i snöret tills det var dags för frukost. Min definition på driftsäkerhet skiljer sig en smula från din, i min bok räcker det inte att motorn smäller igång i ett rökmoln och stannar efter 3-4 sekunder, följt av 32 nya ryck i startsnöret, nytt moln och nytt stopp.
    Men det är väl för att jag åker japansk motorcykel...

    SvaraRadera
  8. Gunnar.
    Efter lite pillande på staget till tändningen gick den som vanligt igen, blåröken avtog efterhand...
    Imorse startade den som vanligt på första draget. - Som dessutom var ett så kallat "kärringryck"!
    Allt är därmed i sin ordning.

    Det värsta är dock att jag hade två vittnen till min uppenbara oduglighet.
    Att jag skäms begriper du naturligtvis.

    SvaraRadera