torsdag 12 juli 2012

Vem bryr sig?

Vem bryr sig egentligen om nåt överhuvudtaget nu för tiden? Ja, alltså nåt som inte utgör en direkt angelägenhet mot den egna härden eller den egna ekonomin.
Om nån mot förmodan skulle bry sig, ja då tar dom i så att halspulsådern ligger som en vattslang på skinnet, och bryr sig om sånt dom inte kan påverka eller har alldeles för lite kunskap om för att ens ha rätt att uttala sig om. Alternativt att man bryr sig om saker som är så långt ifrån det egna hemmanet, att man kan bry sig lite sådär halvhjärtat utan att få allt för stora samvetskval...
Undrar om folk i gemen kommer att ångra sig när man har lyckats förstöra allt som är äkta och reellt, till förmån för den status och flärd som en konstant konsumtion av kapitalvaror och annat trams bottnar i?
Undrar om folk i gemen förstår den självklara kopplingen mellan arbetslöshet, miljöförstöring och att köpa billigt tingel tangel från Kina och Indien?
Undrar om folk i gemen uppskattar saker som att hälsan finns där och att livet är vänligt mot dom, även om dom inte ligger tagna av smittfebran för tillfället, eller om döden söker sin självklara uppmärksamhet på annat vis? Alltså att man, på ett sunt och sakligt sätt sätt, kan utvärdera sin plats på jorden och samtidigt, kanske till och med bädda in lite ödmjukhet och tacksamhet för sin situation... Att Böda var fullbokat när man ringde kanske inte är hela världen?!
Undrar om det har med det sparsamma användandet av naturen som rekreationsplats/arbetsplats att göra?
Undrar om den känslan av litenhet man får av ett hav på dåligt humör, eller av ett sånt där riktigt åskväder som man, om man har tur, får uppleva på nära håll en gång i sitt liv, skulle hjälpa människor att förstå att den hets som piskats upp, den är imaginär och inte ett faktum som man måste förhålla sig till.
Undrar om folk i gemen bryr sig om den skira silverduk som julimånen breder ut, under furors verk och över daggvåt ängsmark?
Undrar om folk i gemen ens har sett det eller vet om att det förekommer?
Undrar om folk i gemen vet att kaffekaskar och rejäla supar fortfarande existerar?
Undrar om folk i gemen kan tillstå sig att, då och då, faktiskt förstå konsekvenserna av sina egna handlingar?
Även jag sällar mig naturligtvis till den föraktade pöbeln, då min egen jakt efter dom så åtråvärda gulddubloner som krävs, för att man ska lyckas i sin strävan att uppnå ett komfortfyllt liv och därmed också själslig fulländning, är lika allvarlig och har ett lika stort drev som alla andras.
Men, vem bryr sig? - Inte jag i alla fall, jag bara undrar...
Published with Blogger-droid v2.0.5

7 kommentarer:

  1. Aj-aj, snedtändning på Eu de vie och någon fulcigarr? Eller har dom varit elaka med di på jobbet?

    SvaraRadera
  2. Vackert, som poesi fast bättre.
    Jag har kommit på mig själv med att bry mig innerligt några gånger.
    Jag har naturligtvis raskt skakat av mig känslan av medmänsklighet och empati och ägnat mig åt kanalsökning på platt-TVn istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter, det gläder mig att du uppenbarligen förstår exakt vad jag pratar om.

      Radera
    2. Det gläder mig att du blir glad.
      Fan, nu måste jag söka kanaler igen.

      Radera
  3. Den inre friden... Ingenting går upp emot flugfisket, ensam stående i strömmande vatten, du känner vattnet runt dina ben, du hör vatten och vind, du ser skog och vatten samt kanske kanske, jo var det inte ett vak där borta, jag provar ett kast, tar ett till... Smack! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi ju våra laster, och vem är jag att döma?
      Inre frid kan jag bara konstatera att det är nåt att sträva efter, och sannolikt få förunnat...

      Radera