fredag 20 juli 2012

En sjusärdeles gloriös morgon!




Efter att ha mobiliserat all tillgänglig kraft, lyckades jag ta mig upp ur sängen, ut ur min sovkammare och nedför trappan till dom mer praktiska delarna av det Boréska herresätet där min nystärkta lekdräkt väntade på både mig och dagens vedermödor.
Efter att jag med sömndrucken möda lyckats ikläda mig den dräkt som mitt arbete tarvar, och samtidigt lyckats med konststycket att hålla den sedvanliga morgonångesten stången, stegade jag ut på gården och mot den väntande transporten.
Väl ute möts jag av den finaste morgongåva någon nu levande människa över huvud taget kan tänka sig! - På bordet utanför står nämligen en trestjärnig Jaloviina! Förvisso en halvpanna, men ändå...
Under den rådande glädjeyran i samband med överlämnandet av flaskan, måste jag uppenbarligen ha glömt grannlåten ute till allmän beskådan under natten, med resultatet att jag nu är vid gott mod och fullkomligt redo att möta ännu en dag i det kaosartade tillstånd vi känner som förvärvslivet.
Man kanske skulle börja överraska sig själv oftare!?
Jag vet att jag tidigare behandlat det finska ädelbrännvinet lite styvmoderligt i mitt orerande om dess svenska föregångare, jag skulle härmed vilka göra ett litet och ytterst modest avkall på detta.
Och iom att jag blivit av med det ok av olust som mitt agerande resulterat i, så kommer jag från och med nu lovsjunga hjältarnas och romantikernas dryck som den ultimata sommardrycken - Förutsatt att den blandas med Norrlandscola eller Pommac.
Vidare har jag noterat att det finns fler trestjärniga produkter som jag både brukar med välbehag och uppskattar väldigt mycket... Jag stör mig dock på det semiinternationella uttrycket "Swedish snus"!
Det är dessutom fredag och jag vet vad som väntar mig när kvällningen nalkas...
Charmolisten i mig blomstrar. - På samma sätt som den, bland skir spindeltråd och daggvått gräs, nysprungna vildrosen blomstrar och sprider vällust i den annars så Bauerska barrskogen.
Icke att förglömma är att den bästa dagen är en dag av törst.
Published with Blogger-droid v2.0.6

2 kommentarer:

  1. Mmmm...norrlands cola, trocca detta njutbara elixir.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trocadero. - I republiken Enberga kommer det att lagstadgas om att det skall förekomma i en mahognygrogg.

      Radera