lördag 14 juli 2012

Det är ju Fredag, era jävla äppelknyckare...

Fredag!
Så in i helvete rart, men hela dagen har inte varit en solskenspromenad, under eftermiddagen var jag helt övertygad om att jag skulle få spendera min favoritdags kväll med att konversera om livets jävligheter  med en gammal maskinjävel!
Som tur var bedrog jag mig och eftermiddagen mynnade ut i en. något sen men ändå rimlig hemgång. Väl hemma möttes jag dels av ljuset i mitt liv, dels av våra gäster för kvällen och tillika innehavare av det f.d. trägårdsmästeriet i Thil. - Det förtjusande paret K/A.
Efter bara ett ögonblick slängde allesammans i vanlig ordning titlarna, och till och med kvinnorna blev du och bror med varandra i samma ögonblick som dom somriga linnekavajerna hängdes upp på stolsryggarna och skjortärmarna veks upp ett par varv.
Mahognygroggar och vitt vin utgjorde startfält för den kombinerade välkomst och sällskapsdryck som nedsköljdes under ivrigt framdukande och plockande med kvällens skaffning.

Så var det äntligen dax att sitta till bords och ta för sig av läckerheterna. - Kräftor!
Jag har inte mått så bra på mycket länge. Att få hugga in på dessa asätande undervattensprimörer är nåt av det mest fantastiska jag vet, och om det dessutom sker i glada vänners lag, ja då är euforin i princip total...
Kräftor, västerbotten paj, bröd, ost, vin och brännvin - Det var vad som erbjöds, tyvärr skålades det inte i vare sig OP eller Aalborg Jubileums, då jag inte hade någon av dessa sorter hemma. En Genéver kunde inte heller njutas eftersom ingen annan var intresserad av det Holländska miraklet, samt att mina principer inte tillåter mig att dricka Genéver allena.
Alltihop resulterade i alla fall, i en såpass överdådig sexa, att alla inblandade nödgades taga en s.k. halvtid medan bordet laddades om med nya, av kräftor dignande fat, som strax skulle slukas av den hungrande ensemblen.
Efter att kräftdjursresan kommit till vägs ände samlades alla för en dessert bestående av kaffe och glass.
Återigen - Makalöst trevligt.

Efter fullgjord meny blev det mahognygroggar med ädelbrännvinsbas och Trocadero - Trocadero, som bekant även går under namnet "NorrlandsCola".
Groggar slukades och käftar glappade. Min ärade granne -Den tidigare ordföranden för Simon Wiesenthal centret- och hans familj dök över, vilket var utomordentligt angenämt.

Under dom korta stunder jag valde att gå ut i trädgården för att röka, bar jag kvällen till ära hatt. Under hatten fanns dessutom den, i dom litet sobrare och mer världsvana miljöerna, ack så vanliga finska raggarvågen, den i sin tur, ackompanjerades såklart av Jaloviina och Trocadero för att både frisyren och destillatet skulle känna sig delaktiga och sedda.
Jag har fått en upphängning på finnar. - Stenhårt folk med ett klassiskt och mycket bra driv.

Nu är kalaset över och jag kan inte annat än att hoppas innerligt att den av Marans maniska ridande, framkallade ångesten, går mig obemärkt förbi inatt....







6 kommentarer:

  1. Mmmm.... Du kan va glad du som har vänner... Hade varit kul och bli bjuden på ett sånt däringa kalas nån gång....

    SvaraRadera
  2. Kalas? En helt vanlig fredag bara...

    SvaraRadera
  3. Sure. Prexis som min semester, "inget speciellt"

    SvaraRadera
  4. http://open.spotify.com/track/7le87sZyzERjo4epPsevhk

    Från mig till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. S.
      Jag är sjukt nyfiken, men jag har inte spotify så jag kan inte kolla... Fan!
      Jag måste försöka fixa detta på nåt sätt! - Återkommer.

      Radera
    2. Mmmm, den gode Lars!
      Från mig till dig. - Tack!

      Radera