söndag 2 mars 2014

Tuff på riktigt.

Jag kom precis hem från min kompis, rovdjursjägaren Johan.
Efter bryggkaffe och nybakad äppelkaka visade han bland annat ett par filmer han spelat in under björnjakt, och jag lät mig imponeras något enormt av en sekvens där han anfalls av en björn som oskadliggörs på bara tre fyra meters avstånd.
Jag kan på rak arm räkna upp ett antal jägare, inklusive mig själv, som hade blivit slarvsylta i den situationen.
Maken till kyla har jag aldrig sett! Stenhårda skogsmän smiskar nog upp stenhårda motormän med bakbundna armar.
Jag passade på att fotografera lite, bland annat för att förtydliga vad som sitter längst fram på den tvåhundra kilo tunga alfahanne som kom emot honom i snårskogen i femtio blås. - Det är förmodligen inte swinkul om något dylikt tar en tugga av ens kranium...

Något skakig och djupt imponerad.




(Jag ska se om jag kan få lägga ut klippet här vid tillfälle.)

5 kommentarer:

  1. Men björnen var ju tuffare, som muckade trots att han inte hade bössa...

    SvaraRadera
  2. Stellan.
    Björnen var så jävla hård!
    Jag blev spak, fast det var på film, när björnen kommer som en blixt genom snåren. Ändå spelades det upp i slow motion...

    SvaraRadera
  3. Skulle filmen innehålla klipp då stenhårda skogsmän smiskar upp stenhårda motormän med bakbundna armar eller missförstod jag något ?
    Är dom klädda i läder ?

    SvaraRadera
  4. Rovdjuret Johan, menar du väl?
    Jägare är väl redan per definition rovdjur (och vice versa), eller predatorer ifall man nu vill slänga sig med lite finare vokabulär ;)

    SvaraRadera
  5. Kotten.
    Människan är väl ett rovdjur, oavsett om den är beväpnad eller inte?

    Välkommen förresten!
    Slå dig ner för all del.

    SvaraRadera