fredag 14 mars 2014

En Fredag i njutningens tecken.

Rubriken till trots, är detta inte en flirt med sjuttiotalets gladporrkultur. Snarare är mitt uppsåt att driva den eventuelle läsaren till att omfamna fredagen och den obestridliga mentala ro som infinner sig när man under fredagens afton står på veckans topp.
En hel veckas längtan efter att bli smekt av det ris som fredagen håller i sin fasta hand har kommit till sin ände och vad vore då mer lämpligt än att, omedelbart efter den sedvanliga fredagstrakteringen, låta äppelknyckarbyxorna falla till golvet och släppa lös det bildliga björkriset och dess musörons dans över förväntansfulla skinkor?

Min, för denna dag, speciellt utvalda risterapi uppenbaras mig iform av två försändelser som ärats mig redan innan det krafttag som Moon Bike Show innebar, då fanns tyvärr inte tiden att engagera sig i gåvorna på det sätt dom förtjänar. Nu däremot, är tiden mogen och jag har smyckat mitt salsbord med såväl lektyr som med fluidum.
Den första gåvan utgörs av ett litet kärl innehållande Kraken Rum, som min vän Xylografen haft den goda smaken att så givmilt och storhjärtat låta mig ta del av.
Nästa gåva är en litterär uppfriskning och i sig självt ett incitament att, å det snaraste, tillse att en adekvat utbildning gällande läsning erhålls. Jag talar naturligtvis om det exemplar av Grönköpings Veckoblad som tillsänts mig av, den mångsidige och mycket vänlige, Acke.
Ett stort tack till er båda.

Som den normalbegåvade eventuelle läsaren säkert förstår, så kommer denna afton att spenderas med att bereda ett elixir bestående av små spontana glädjeyttringar sprungna ur Veckobladet, och den svårdefinierade känslan av att låta Krakens bacchi nektar flyta nedför den nariga strupen.

Självfallet är jag medveten om att det bräckliga arbetarkollektivet inte på något sätt besitter någon av de förmåner som åtnjuts inom gränsen för den Boréska fastigheten, detta till trots så ligger mitt hjärtas yttersta önskan och hopp i att allmogen, efter att rovorna tuggats ur, bistår mig i min ambition att föreviga dom korta och dova ljusglimtarna i den svenske familjeförsörjarens träldom.

Låt nu inte ert armod och er bitterhet lägga sin kalla och fuktiga mollskinnsrock över den berättartradition som så ofta ligger inbäddad i LO-kollektivets gemensamma kropp, utan låt er istället inspireras av den sprudlande sagoberättarglädje som kännetecknar de övergödda och verklighetsfrånvända härförare som representerar toppskiktet i samma kollektiv.

Varsågoda!


8 kommentarer:

  1. Fredag... Fredagen har i mångt och mycket mist sin speciella klang sedan barnen flyttat ut och hemmansägaren o hanses gemål gett upp starkdryckerna. Ingen grogg behöver blandas i kväll, inga barn behöver skjutsas till någon dragig ishall i morgon, Fredagen har desarmerats till en dag bland dagar i vår tillvaro... Denna vecka har dock undertecknad, vilket icke brukligt är, hängivit sig åt förvärvsarbete samtliga fem vardagar, därför blev denna Fredag något litet extra för en gångs skull. Med mickrat frukostkaffe och glass av god kvalitet i riklig kvantitet njöts en liten vilostund framför den dataskärm Hundförerskan (med visst förbehåll) lånat ut. Om inte annat glädjer det mig att denna min Fredag faktiskt kan platsa i det kabinett jag länge ämnat besöka.
    Ödmjukt

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att det smakade!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var så märkligt att Du inte hört talas om GV , särskilt alldenstund vår gemensamma idol Albert E är en av skaparna, att jag måste skicka Dig ett ex för att fylla i den vita fläcken.
    Om jag känner Dig rätt så borde det vara en typ av humor som passar.
    Annars har jag fredagen till ära inmundigat både punsch, konjak och rom i form av Fazer Liqueur Fills. Tyvärr till den grad att jag dragit på mig en lätt buksmälla. / Acke

    SvaraRadera
  4. Kanske Kraken syftar på att det inte ser ut att vara mer än att suga på tummen :)
    Ifall han skulle ha fuktat en toapappersruta med rommen så hade portot varit, om möjligt, lägre.

    SvaraRadera
  5. Jadu några större mängder blev det inte... ca 3,5 cl, inte mycket att skryta med mao! Nu var inte syftet att skänka den gode herr Boré en fylla utan det var tänkt som en provsmak för ett eventuellt av Hr Boré inköp av dylig vara. Hoppas inte du Lester tycker att jag är en snålkuk, det finns ju mer av varan när vi träffas på riktigt!

    SvaraRadera
  6. Sätermannen.
    Som du redan vet är även den godtemplande skaran välkommen i mitt kabinett.

    Acke.
    Herrens vägar är som bekant outgrundliga. Numer är jag, tack vare dig, väl medveten om GV och dess kvalitet. Återigen tack.

    Kotten.
    Dylika utfall tillhör inte god ton.
    Vulgära anklagelser om snålhet passar sig icke i en uppvisning gällande människors vänligt sinnade gester.
    Lite Kraken ger fullgod insikt i smak och doft, vilket man får anta vara avsikten.

    Xylografen.
    Jag har naturligtvis inga idéer om snålhet snurrandes i mitt huvud! Det skulle aldrig falla mig in att insinuera nåt dylikt efter att någon bjudit så osjälviskt på sin tid och sitt engagemang.
    Gåvans storlek är gott och väl duglig för det ändamål den ämnats.
    Jag bugar mig av djup tacksamhet.

    SvaraRadera
  7. Inte ett inlägg på en hel vecka!
    Har du somnat in eller polerar du något rostfritt?

    SvaraRadera
  8. Ute på motorcykeltur?

    /J B

    SvaraRadera