onsdag 26 mars 2014

Samhällsengagemang och slöjd i en väl fungerande symbios.

Gårdagens afton bjöd upp till såväl en paneldebatt med kommunalpolitiker som till en kreativ stund i garaget.
Paneldebatten gällde nedskärningar i den lokala skolverksamheten och fortlöpte ungefär som gissat, det vill säga att en del svar levererades, om än något luddiga...
Det tråkiga var att kommunisternas representant var en mycket balanserad och vältalig man som naturligtvis tog tillfället i akt att påpeka att dom aktuella nedskärningarna aldrig kommit på tal om han hade fått bestämma, och många av dom upprivna föräldrarna svalde sannolikt hans strykninglaserade bete direkt.
Sossarnas representant var också mycket saklig och hade god koll på den politiska arbetsgången.
Miljöpartiet däremot, hade skickat dit en batiktant som visserligen verkade väldigt trevlig men som mestadels pratade om att alla elever måste få utvecklas utifrån dom förutsättningar dom har. - Det är naturligtvis helt rätt och av stor vikt, dock gällde frågeställningen följderna av den budget hon varit med om att godkänna.
Moderaternas man verkade mest nervös och dåligt förberedd, han var ändå rakryggad och deltog åtminstone i debatten till skillnad mot kd, fp och c som inte ens behagade komma.
Det var onekligen väldigt givande att stöta på en kommunist som förefaller ha fullt stall och som dessutom har insett att verkligheten är det man lever i och inte det man läst om i Det kommunistiska manifestet.

Man kanske skulle bli kommunist? - Allt verkar så lätt när man är en del av det röda kollektivet.

För att försöka smälta intrycket från den charmerande kommunisten begav jag mig efter hemkomst ut i garaget för att påbörja tillverkning av ett strutlock/gristryne.
Eftersom pengar inte växer på träd hade jag tiggt till mig ett ämne som passade min kravbild sånär som att det var ett tjugo millimeters hål i det. Svetsen och en bit stång löste det problemet hjälpligt.
Färdigt blev det såklart inte då jag är både tafflig och långsam, men det är åtminstone påbörjat...

 




4 kommentarer:

  1. Nu har proppen gått ur, efter ett smått illavarslande uppehåll. Nu formligen sprutar det inlägg ;)

    SvaraRadera
  2. Förresten, vid närmare syn av svarven, på bilden, ser den ut att behöva en hel del av den omsorg du slösar på dina tvåhjuliga projekt. Detta kan iofs röra sig om en missuppfattning från min sida...

    SvaraRadera
  3. Det ser väldigt trevligt ut .
    Tur att du hade ett konkavt radiestål...
    Det kommer ju dessutom bli väldigt lätt då det är fabrikerat i lättmetal .
    Sportif !

    SvaraRadera
  4. grogg.
    Jo, du har rätt... Jag har nog eftersatt underhållet av mina älskade trotjänare på sista tiden.
    Jag lovar att bättra mig.

    Jerker.
    Tack.
    Ett så kallat specialslipat stål togs fram av prototypavdelningen i samband med mina utsvävningar. Det har faan råd att ha sånt ligga på lager...
    Lättmetall duger gott då den enda påkänningen kommer från min ankel och kommer därför att vara mjuk som en smekning.

    SvaraRadera