söndag 1 september 2013

Oväntat...

Undrar om det ens existerar maskinerier utan grus i?



17 kommentarer:

  1. Vad är det för vital del du bjuder ut för besiktning?

    SvaraRadera
  2. Som de lärde i japan brukar säga: Det perfekta är ointressant

    SvaraRadera
  3. Just det. Och nu bygger japanerna perfekta hojar! / Acke

    SvaraRadera
  4. Ha ha, ja det stämmer ju! Fruktansvärt ointressanta är dom ju!
    En Jap, Manx eller gammal knöl är ju alltid lika spännande.

    SvaraRadera
  5. Intressant att två mekanikpornografer som sysslar med att överarbeta mekaniska grrjor i absurdum nu klankar ner på en helt folkslag för att de gör motsvarande.

    Själv skulle ja påstå att det i såfall är tyskarna ni ska ge er på. Tråkigare motorcyklar än BMW går inte att uppbringa.

    Fyy faan säger jag om tysk ingenjörsporr.

    SvaraRadera
  6. Hoppsan!
    En så kallad dispyt verkar blossa upp i mitt lilla kabinett...
    Jag gnuggar mina händer av vällust!

    SvaraRadera
  7. Om jag inte minns helt fel åker väl "the lord of fantacy" Bumse...
    Kommer han vända andra kinden till?

    Hehe..

    SvaraRadera
  8. "Mekanikpornograf". Jag är så smickrad att jag är rödblommig!
    Men Grogg, nog kan Du väl hålla med om att japanerna i sin perfektionssträvan tappade den mekaniska själen. Ser det ut som om dom hade roligt när dom utvecklade sina underverk? Jag kan lova Dig att vi på ISR och Stellan hade roligt över möjligheten att gå mekaniskt över styr. Och jag tycker nog att det syns på resultatet. / Acke

    SvaraRadera
  9. Jag har jagat den mekaniska själen i hela mitt liv, och det har inte blivit många mil i sadeln eller bakom ratten...

    SvaraRadera
  10. The Rocket King, my propheth.

    Du sammanfattar den mekaniska övergudens lära koncist. Själv är jag hårt prövad och tvivlar nu på att Lucas (förkortning av Lucifer) verligen är hans son. Amal har jag nu, äntligen, insett att är en felskrivning och hänvisar till hans anal.

    Jag tror och dyrkar fortfarande halvguden Norton även om jag börjat misströsta.

    Hjälp mig i mina bryderier, o profet.

    SvaraRadera
  11. Det verkar som herrarna har förväxlat mekanisk själ med dålig funktion. Inget är mer felaktigt än det. Mekanisk själ och perfektion är inte oförenliga. Om perfektionen har utstrålning så är man där. Har ni någon gång insupit närvaron av en Viggen en MTB eller en MV500:a? Listan kan göras lång och kan väl se olika ut beroende på hur man blivit präglad. Jag kan i alla fall känna ett kraftfält runt ovan nämnda perfektioner som går rakt genom märg och ben fram till hjärtat.
    Om ni tror att mekanisk själ sitter i användandet av Lucas- och Amal-delar så har ni mitt fulla deltagande. Ni vandrar i en öken. / Acke

    SvaraRadera
  12. Enligt tidigare resonemang borde ju de engelska produkterna vara väldigt intressanta eftersom de är så långt ifrån perfektion man kan komma.

    Men nej, allt annat, det tär bara på kraftena att underhålla eländet.

    Jag var på väg att byta de sofistikerade bensinkranarna mot ointressanta produkter från Mikuni men blrv förledd av någon anglofil på, ett forum, att använda "justerade" Amal, delvis med motiveringen att det är att häda att använda österländska förgasare på en engelsk motorcykel. I detta fallet segrade inte förnuftet.

    Får väl citera ur Stellans radiotal idag: -"det gäller att veta vem man skall lyssna på". Något i den stilen uttryckte han sig.

    SvaraRadera
  13. Lite frågor om ISR: Era bromsprylar har ju sett likadana ut (nästan) i väldigt många år och ändå känns dom inte omoderna, betyder det att dom har en mekanisk själ ?
    Hur kommer det sig att ISR prylarna är så poppis bland chopper folket ?

    SvaraRadera
  14. Rocket, Jag hoppas att några av mina konstruktioner under åren kan påvisa spår av mekanisk själ. Det här att utseendet på ok och huvudcylindrar inte ändras som årsmodellerna på en bil beror på att form får följa funktion. Väldigt lite design tål tidens tand. Jag brukar tänka på den poster jag hade på mitt pojkrum där man ställt en Ford Anglia (bärplockare) framför en Harrier. Harriern håller än men jag tycker nog inte att Anglian har den utstrålning dess designers avsåg en gång i tiden. Design mot funktion. Jag tycker nog att funktionsutformning alltid vinner i längden.
    Att vi har varit lyckosamma i att sälja till chopperbyggare har jag ingen uttänkt förklaring till, jag är bara tacksam för det. Du kanske har några tankar att komma med i det ämnet, kunde vara kul för mig att höra. / Acke

    SvaraRadera
  15. Jag tror att svenska chopperbyggare gillar svenska grejer. För min del så skaffade jag ISR prylar för att jag tyckte det såg så jäkla maffigt ut med stor skiva och 6 kolvs-ok på 39mm sportstergaffel.
    Jag kan också tänka mig att MCM har bidragit en hel del.

    SvaraRadera
  16. En liten reflexion angående den mekaniska själen...
    Enligt mitt ytterst ödmjuka sätt att se på saken så är "själen" hos döda ting, oavsett om det är mekaniska konstruktioner eller andra bruksföremål, starkt förknippad med dess funktionsduglighet och framför allt mängden eftertanke, möda och hantverk som lagts ned i föremålets uppkomst.

    Den personliga uppfattningen om vad som är god estetik kan naturligtvis färga av sig på den ovan beskrivna uppfattningen, ett exempel på detta är det angående trumbromsar eller skivbromsar på Hot rods eller hojar... Elller kanske snarare vad man tycker är tilltallande respektive motbjudande rent generellt. Ytterst personligt utan överdådig referens gällande rätt eller fel.

    SvaraRadera