En avslappningsplats för dig som tycker att det var bättre förr. - Vare sig du existerade förr eller inte...
Förhoppningsvis kommer tidstypiska företeelser att avhandlas på ett mycket förutfattat, personligt och godtyckligt vis.
Vem vill egentligen leva i ett samhälle där man inte kan hävda, på fullt allvar, att det var bättre förr?
söndag 1 september 2013
Oväntat...
Undrar om det ens existerar maskinerier utan grus i?
Intressant att två mekanikpornografer som sysslar med att överarbeta mekaniska grrjor i absurdum nu klankar ner på en helt folkslag för att de gör motsvarande.
Själv skulle ja påstå att det i såfall är tyskarna ni ska ge er på. Tråkigare motorcyklar än BMW går inte att uppbringa.
"Mekanikpornograf". Jag är så smickrad att jag är rödblommig! Men Grogg, nog kan Du väl hålla med om att japanerna i sin perfektionssträvan tappade den mekaniska själen. Ser det ut som om dom hade roligt när dom utvecklade sina underverk? Jag kan lova Dig att vi på ISR och Stellan hade roligt över möjligheten att gå mekaniskt över styr. Och jag tycker nog att det syns på resultatet. / Acke
Du sammanfattar den mekaniska övergudens lära koncist. Själv är jag hårt prövad och tvivlar nu på att Lucas (förkortning av Lucifer) verligen är hans son. Amal har jag nu, äntligen, insett att är en felskrivning och hänvisar till hans anal.
Jag tror och dyrkar fortfarande halvguden Norton även om jag börjat misströsta.
Det verkar som herrarna har förväxlat mekanisk själ med dålig funktion. Inget är mer felaktigt än det. Mekanisk själ och perfektion är inte oförenliga. Om perfektionen har utstrålning så är man där. Har ni någon gång insupit närvaron av en Viggen en MTB eller en MV500:a? Listan kan göras lång och kan väl se olika ut beroende på hur man blivit präglad. Jag kan i alla fall känna ett kraftfält runt ovan nämnda perfektioner som går rakt genom märg och ben fram till hjärtat. Om ni tror att mekanisk själ sitter i användandet av Lucas- och Amal-delar så har ni mitt fulla deltagande. Ni vandrar i en öken. / Acke
Enligt tidigare resonemang borde ju de engelska produkterna vara väldigt intressanta eftersom de är så långt ifrån perfektion man kan komma.
Men nej, allt annat, det tär bara på kraftena att underhålla eländet.
Jag var på väg att byta de sofistikerade bensinkranarna mot ointressanta produkter från Mikuni men blrv förledd av någon anglofil på, ett forum, att använda "justerade" Amal, delvis med motiveringen att det är att häda att använda österländska förgasare på en engelsk motorcykel. I detta fallet segrade inte förnuftet.
Får väl citera ur Stellans radiotal idag: -"det gäller att veta vem man skall lyssna på". Något i den stilen uttryckte han sig.
Lite frågor om ISR: Era bromsprylar har ju sett likadana ut (nästan) i väldigt många år och ändå känns dom inte omoderna, betyder det att dom har en mekanisk själ ? Hur kommer det sig att ISR prylarna är så poppis bland chopper folket ?
Rocket, Jag hoppas att några av mina konstruktioner under åren kan påvisa spår av mekanisk själ. Det här att utseendet på ok och huvudcylindrar inte ändras som årsmodellerna på en bil beror på att form får följa funktion. Väldigt lite design tål tidens tand. Jag brukar tänka på den poster jag hade på mitt pojkrum där man ställt en Ford Anglia (bärplockare) framför en Harrier. Harriern håller än men jag tycker nog inte att Anglian har den utstrålning dess designers avsåg en gång i tiden. Design mot funktion. Jag tycker nog att funktionsutformning alltid vinner i längden. Att vi har varit lyckosamma i att sälja till chopperbyggare har jag ingen uttänkt förklaring till, jag är bara tacksam för det. Du kanske har några tankar att komma med i det ämnet, kunde vara kul för mig att höra. / Acke
Jag tror att svenska chopperbyggare gillar svenska grejer. För min del så skaffade jag ISR prylar för att jag tyckte det såg så jäkla maffigt ut med stor skiva och 6 kolvs-ok på 39mm sportstergaffel. Jag kan också tänka mig att MCM har bidragit en hel del.
En liten reflexion angående den mekaniska själen... Enligt mitt ytterst ödmjuka sätt att se på saken så är "själen" hos döda ting, oavsett om det är mekaniska konstruktioner eller andra bruksföremål, starkt förknippad med dess funktionsduglighet och framför allt mängden eftertanke, möda och hantverk som lagts ned i föremålets uppkomst.
Den personliga uppfattningen om vad som är god estetik kan naturligtvis färga av sig på den ovan beskrivna uppfattningen, ett exempel på detta är det angående trumbromsar eller skivbromsar på Hot rods eller hojar... Elller kanske snarare vad man tycker är tilltallande respektive motbjudande rent generellt. Ytterst personligt utan överdådig referens gällande rätt eller fel.
Vad är det för vital del du bjuder ut för besiktning?
SvaraRaderaKopplingscentrum.
SvaraRaderaSom de lärde i japan brukar säga: Det perfekta är ointressant
SvaraRaderaJust det. Och nu bygger japanerna perfekta hojar! / Acke
SvaraRaderaHa ha, ja det stämmer ju! Fruktansvärt ointressanta är dom ju!
SvaraRaderaEn Jap, Manx eller gammal knöl är ju alltid lika spännande.
Intressant att två mekanikpornografer som sysslar med att överarbeta mekaniska grrjor i absurdum nu klankar ner på en helt folkslag för att de gör motsvarande.
SvaraRaderaSjälv skulle ja påstå att det i såfall är tyskarna ni ska ge er på. Tråkigare motorcyklar än BMW går inte att uppbringa.
Fyy faan säger jag om tysk ingenjörsporr.
Hoppsan!
SvaraRaderaEn så kallad dispyt verkar blossa upp i mitt lilla kabinett...
Jag gnuggar mina händer av vällust!
Om jag inte minns helt fel åker väl "the lord of fantacy" Bumse...
SvaraRaderaKommer han vända andra kinden till?
Hehe..
"Mekanikpornograf". Jag är så smickrad att jag är rödblommig!
SvaraRaderaMen Grogg, nog kan Du väl hålla med om att japanerna i sin perfektionssträvan tappade den mekaniska själen. Ser det ut som om dom hade roligt när dom utvecklade sina underverk? Jag kan lova Dig att vi på ISR och Stellan hade roligt över möjligheten att gå mekaniskt över styr. Och jag tycker nog att det syns på resultatet. / Acke
Jag har jagat den mekaniska själen i hela mitt liv, och det har inte blivit många mil i sadeln eller bakom ratten...
SvaraRaderaThe Rocket King, my propheth.
SvaraRaderaDu sammanfattar den mekaniska övergudens lära koncist. Själv är jag hårt prövad och tvivlar nu på att Lucas (förkortning av Lucifer) verligen är hans son. Amal har jag nu, äntligen, insett att är en felskrivning och hänvisar till hans anal.
Jag tror och dyrkar fortfarande halvguden Norton även om jag börjat misströsta.
Hjälp mig i mina bryderier, o profet.
Det verkar som herrarna har förväxlat mekanisk själ med dålig funktion. Inget är mer felaktigt än det. Mekanisk själ och perfektion är inte oförenliga. Om perfektionen har utstrålning så är man där. Har ni någon gång insupit närvaron av en Viggen en MTB eller en MV500:a? Listan kan göras lång och kan väl se olika ut beroende på hur man blivit präglad. Jag kan i alla fall känna ett kraftfält runt ovan nämnda perfektioner som går rakt genom märg och ben fram till hjärtat.
SvaraRaderaOm ni tror att mekanisk själ sitter i användandet av Lucas- och Amal-delar så har ni mitt fulla deltagande. Ni vandrar i en öken. / Acke
Enligt tidigare resonemang borde ju de engelska produkterna vara väldigt intressanta eftersom de är så långt ifrån perfektion man kan komma.
SvaraRaderaMen nej, allt annat, det tär bara på kraftena att underhålla eländet.
Jag var på väg att byta de sofistikerade bensinkranarna mot ointressanta produkter från Mikuni men blrv förledd av någon anglofil på, ett forum, att använda "justerade" Amal, delvis med motiveringen att det är att häda att använda österländska förgasare på en engelsk motorcykel. I detta fallet segrade inte förnuftet.
Får väl citera ur Stellans radiotal idag: -"det gäller att veta vem man skall lyssna på". Något i den stilen uttryckte han sig.
Lite frågor om ISR: Era bromsprylar har ju sett likadana ut (nästan) i väldigt många år och ändå känns dom inte omoderna, betyder det att dom har en mekanisk själ ?
SvaraRaderaHur kommer det sig att ISR prylarna är så poppis bland chopper folket ?
Rocket, Jag hoppas att några av mina konstruktioner under åren kan påvisa spår av mekanisk själ. Det här att utseendet på ok och huvudcylindrar inte ändras som årsmodellerna på en bil beror på att form får följa funktion. Väldigt lite design tål tidens tand. Jag brukar tänka på den poster jag hade på mitt pojkrum där man ställt en Ford Anglia (bärplockare) framför en Harrier. Harriern håller än men jag tycker nog inte att Anglian har den utstrålning dess designers avsåg en gång i tiden. Design mot funktion. Jag tycker nog att funktionsutformning alltid vinner i längden.
SvaraRaderaAtt vi har varit lyckosamma i att sälja till chopperbyggare har jag ingen uttänkt förklaring till, jag är bara tacksam för det. Du kanske har några tankar att komma med i det ämnet, kunde vara kul för mig att höra. / Acke
Jag tror att svenska chopperbyggare gillar svenska grejer. För min del så skaffade jag ISR prylar för att jag tyckte det såg så jäkla maffigt ut med stor skiva och 6 kolvs-ok på 39mm sportstergaffel.
SvaraRaderaJag kan också tänka mig att MCM har bidragit en hel del.
En liten reflexion angående den mekaniska själen...
SvaraRaderaEnligt mitt ytterst ödmjuka sätt att se på saken så är "själen" hos döda ting, oavsett om det är mekaniska konstruktioner eller andra bruksföremål, starkt förknippad med dess funktionsduglighet och framför allt mängden eftertanke, möda och hantverk som lagts ned i föremålets uppkomst.
Den personliga uppfattningen om vad som är god estetik kan naturligtvis färga av sig på den ovan beskrivna uppfattningen, ett exempel på detta är det angående trumbromsar eller skivbromsar på Hot rods eller hojar... Elller kanske snarare vad man tycker är tilltallande respektive motbjudande rent generellt. Ytterst personligt utan överdådig referens gällande rätt eller fel.