fredag 13 september 2013

En Fredag med bitter smak av förändring.

Idag är det fredag och som vanligt välkomnar jag den skrålande pöbeln in i mitt kabinett att ta del av den mänskliga värme och omtanke som frodas däri.
Att denna fredagen den trettonde tarvar en afton till bredden fylld med avkoppling och kontemplation är tvivelsutan. En av anledningarna till detta faktum är att jag under dagens besök på Systemaktiebolaget upplevde något av det mest avskyvärda och skakande jag någonsin varit med om...

Som van kund flanerade jag runt lite spontant bland butikens hyllor i jakt på något extravagant att njuta under kvällen, jag började med att plocka åt mig en flaska Prosecco innan jag begav mig mot affärens inre del där dom riktigt fina artiklarna förvaras i väntan på att det ska dyka upp en riktig världsman.
Att ikläda sig ansvaret att söka åtnjuta bacchi nektar fullt ut och på ett fullständigt okonstlat sätt är inte var mans födslorätt utan kräver i regel ett stort engagemang och naturligtvis ett visst mått talang.
Väl framme vid den något mer smakrika spirituosan valde jag ömt bland dom klara dropparna och mitt gottfinnande föll till slut på en flaska Renat och jag riktigt kände hur den kommande pärlan spratt till mellan betarna för att sen rulla vidare nedför min urlakade strupe.
Nästa stopp skulle komma att bli en tydlig skiljelinje i mitt liv. - Skiljelinjen mellan respekten för vår nations uråldriga traditioner och det moderna samhällets bespottande av detsamma.

När jag nalkades den viktigaste hyllan, hyllan där den vackert mahognyfärgade och buteljerade gåvan till mänskligheten står, så sköljde en våg av obehag över mig.
Ettiketten var sig lik men det var något som inte stämde - hade dom, gud förbjude, ändrat formgivningen på flaskan?
Väl framme vid hyllan var katastrofen ett oomkullrunkeligt faktum. Systemaktiebolagets förnämsta produkt hade vanärats på ett sätt som omöjligt gick att se mellan fingrarna med.
Eau De Vie med det legendariska nummer 385, hade dels fått en ny formgivning samt att flaskan numer är tillverkad i plast! I PLAST!
Jag har aldrig blivit så besviken eller känt mig så förorättad!

Nästa sak jag minns är att jag irrar omkring på parkeringen med en påse innehållande Prosecco, Renat och Eau De Vie, en helflaska av var sort. Jag måste ha hamnat i djup chock av det som hänt och därför köpt Eau De Vie flaskan i den rådande förvirringen.
Hursomhelst så kommer händelsen att generera ett brev till Systemaktiebolagets VD Magdalena Gerger och ett brev till kulturminister Lena Adolphson Liljeroth och jag kommer inte på något sätt göra sken av att detta är någonting annat än en av dom värsta skandalerna sedan Sellingaffären!
Den svenska statsapparaten har en monstruös tur att Vilhelm Moberg inte är i livet då han, om han haft kännedom om detta, i egenskap av rättshaverist och den vanliga människans beskyddare, garanterat hade vält den sittande regeringen över ända med buller och brak så skjortbrösten rullat upp sig likt rullgardiner under dess företrädares välgödda dubbelhakor.
Jag kommer aldrig att glömma denna svarta fredag den trettonde september tjugohundratretton, det sista som kommer att lämna mitt medvetande när dombasunen ljuder är den oförrätt som idag begåtts i den svenska statens namn.

Den enda ljusglimten var att jag, mitt i allt detta, srang på en spritt ny Peugeot 404 på vägen till den bil som väntade mig. - Alltså en spritt ny Peugeot 404!

Jaja, nog om det.
Vad behagar Svitjods trälar fira fredag med?!

En bild av "det nya Sverige"
Sorgligt.

Tur att jag inte åkte i den här bilen. - Den hade sannolikt självantänt om
man lagt in en plastflaska med Eau De Vie i baksätet.



 

13 kommentarer:

  1. I kväll kommer jag att höja mitt mjölkglas som tack och hyllning till min vapenbroder. Vi försvarade den svenska nationalklenoden tillsammans mycket framgångsrikt enligt min mening. Att den sköna framgångsfröjden skall behöva ändas så plötsligt av en plastflaska är bedrövligt. Det är svåra tider vi lever i. Svåra tider. Vi ansätts ständigt från alla håll. / Acke

    SvaraRadera
  2. Du får se det positiva i det hela. Nu kan dina favoritnektar medföras.på de mest strapatsrika färder utan oro för haveri.

    Inför mina fjällstrapatser brukar finlansbåten rensas på Jaloviinapluntor i nämnda fratidsmaterial. Iofs så skadas inte dess ädla smak av de kortvariga mellanlagring i det moderna materialet.

    Här själmedicineras med vännen Jim Beam.

    SvaraRadera
  3. Det där är inget annat än en skandal. Alla vet ju nuförtiden att genomskinliga nappflaskor innehåller bisfenol, som förintar dom manliga könshormonerna. Den ondsinta planen kan man därmed spekulera i; vill man ta kål på återstoden av herrar som ännu inte övergått till alkoläsk, Evo/TC och samkönade äktenskap?

    Har smuttat på en Angostura med imperialistisk lemonad i röd burk.

    /J B

    SvaraRadera
  4. Fin Pegga förresten - dom där har väl en startvev i verktygsuppsättningen?

    /J B

    SvaraRadera
  5. Är man rädd om libidot så är nog bacchi nectar mera effektivt bromsmedel än plast vad gälller fortplantningsförmågan ifall man inte räknar in kondomer o dylikt.

    Iofs hade man problem på Stomil-fabriken i (katolska!) Polen under öststatstiden när klagomålen duggade om att problem gjotde att kondomerna sprack. Lite liknande problem som däcksavdelningen hade...

    SvaraRadera
  6. Renat och portello, ny vänskap som minsann inte är de sämsta!!!

    //Philip

    SvaraRadera
  7. Med bitter eftersmak konstaterar jag att "Vega" ramlat ned till andraplats, redan samma vecka. Nedpetad av något så fånigt som en PET-flaska. Jag trodde Vegan skulle bli en listetta a'la "Yes I can boogie" på Lester Bores motsvarighet till svenskfloppen. Får gå och förbanna dess öde med en lagom skvätt Grappa, Till Acke säger jag likt en amerikansk sportkommentator, "It ain't over till the fat lady sings" men just nu kan ingenting få mig på dåligt humör, Iceman teamkollega med den hetlevrade Spanjacken. Kan knappt bärga mig inför stödhjulsracing 2014. Skål ta mej fan.

    SvaraRadera
  8. Mansen, ok att Iceman vekar ha övergått till the dark side, igen. Han var ju inte pålitlig sedan tidigare, eller smart. Vi får hoppas att Bottas får visa (och duger) framfötterna i något värdigt team.

    Enda positiva är väl att nu kan svennarna på lokala sportsbaren endast heja på Alonso. Undet årtionden har ja undrat varför man hellre håller på fejjaji än på en vinnare ;)

    SvaraRadera
  9. I går besökte jag Centrumbiografen i min lilla stad. Frugan och jag kollade på Monica Z, en väldigt snygg film med många härliga miljöer. Hon var nära att somna med ciggen vid ett tillfälle i filmen...
    Skippade sponken i går, vit period ett tag.

    SvaraRadera
  10. Biografen hemma bär samma namn dock tror ja den gått i graven....

    SvaraRadera
  11. Acke.
    Skål och tack själv!

    grogg.
    Tro mig, jag försöker verkligen bena ut något positivt ur detta...

    J.B
    De drabbade kommer nog att få svårt att förklara sitt brukande av såväl alkoläsk som samkönat äktenskap när dombasunen ljuder.
    Imperialistisk läskedryck smakar onekligen extra gentilt i dessa tider av oordning, ekonomisk rovdrift och allmän anarki i den tredje världen.

    Philip.
    Renat och Portello?
    Hmm... Portello är svårt att komma över numer. - Har du kontrakterat det lokala bryggeriet att låta framställa en sats?

    Fiskarino.
    Mitt med!

    Mansén.
    Skål! - Här har du kardan, för inte kan vi väl låta hårklyverier iform av spörsmål angående huvudbonader stå i vägen för den fantomnostalgiska saken?
    Stödhjulsracing förresten?

    rocket.
    Jag skulle också vilja se filmen om sängrökningens absoluta ikon.
    Vita perioder kan man bli alkoholist av så var på din vakt...

    SvaraRadera
  12. Lester, Hammars bryggeri har portello på gudförbjuder, plastflaska.. Så västra Östergötland och södra Närke är tipset, även fler klassiker finns på hylla!

    //Philip

    SvaraRadera