lördag 14 september 2013

En glimt från den tid som flytt.

Efter att i sällskap med Jerker och Arnold avklarat en veteranmarknad så passade jag på att besöka det lokala jippot som försiggick i byn. Intet nytt under solen såklart men jag fick tillfälle att inspektera ett antal traktorer från en tid då ett jordbruk inte behövde omsätta åttasiffriga belopp för att överkeva och internationella spannmålspriser inte var annat än erotisk dröm hos kapitalets giriga företrädare...
Till min stora besvikelse fanns tyvärr ingen Negercykel representerad bland dom gamla dragarna men en Lanz Bulldog närvarade och fick därmed representera en något mer "annorlunda" typ av traktor.

Jag hade även turen, eller kanske snarare oturen, att få se en flakead "sportvagn" av märket Triumph. - Jag vågar inte ens tänka på vilka maskinella och mekaniska underverk som döljer sig under det glamourösa karosseriet...

Det är otroligt egentligen vad man kan göra med bara händerna.

Just det!
Jerker hade dagen till ära haft det goda omdömet att köpa en flaska Jaloviina (visserligen i plast) åt mig i samband med sin hemresa ifrån en veckas hårt slit på den ö vi känner som Åland. - Det var tydligen nån sjökapten som skulle sätta bo...
För det tackar jag, uppriktigt och ödmjukt.

Skapligt läckert ljudsystem.

Reservdunk till en Saab såklart.

Tri. - Hårdare än hårdast.
 
Dagens fynd.

Järnhjul borgar för komfort och körglädje.


Trepunktslyft! Vackert som en sång över havet.

När kulan blir röd så far vi.

Swinbra.




Glitter, glamour och mekanisk perfektion i självklar symbios.


Seså, in med dig!


5 kommentarer:

  1. Ser att du har kvar en glasflaska. Du får väl hälla över till den flaskan och förtränga att innehållet transporterats i plast.

    SvaraRadera
  2. Jag har en Eau-de-vie-pava i glas, precis nyöppnad. Betyder det att den nått samlarstatus?

    Klicka på mitt namn, förresten, så hittar du en sida om min Peugeot 404 utspökad till Safarirallyvagn. En jävla rövarhistoria baserad på en dröm. På tal om fredagens inlägg, tänkte jag.

    SvaraRadera
  3. Gunnar.
    I och med att du öppnat flaskan är den nog inte högvilt längre - i alla fall inte i en eventuell samlares ögon...
    Vaddå!? Menar du att Afrikas Lejon inte är något annat än en dikt? Ett spratt.
    Jag måste läga mig ned bland ruinerna av min världsbild och ägna mig åt en stunds eftertanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd, jag som tänkt bjuda på en skvätt ur glasflaskan. Men då slår jag ut den i vasken då...

      Radera
  4. Åh, en flaska tjallovään! Fina grejer!
    Men även det finska ädelbrännvinet säljs dessvärre numera i plastflaska.

    SvaraRadera