fredag 4 januari 2013

Sent ska syndaren vakna...

Mera Trajja ikväll, kul som fan men jag känner mig helt kronrutten i hela kroppen. - Jag börjar så sakteliga inse att mitt sätt att leva inte är helt optimalt...
Min advokat kom förbi också förresten.
Hursomhelst!
Eftersom att jag innerst inne visste att viljans Triumph hade ett enormt försprång, men inte riktigt velat kännas vid jobbet det innebär att fixa det, så har jag skjutit det på framtiden.
Ikväll kom framtiden in i mitt liv och jag började med det oundvikliga uppdraget att jobba in lite av försprånget, som från början var 220mm!
Jag började med att ringa en av dom absoluta giganterna inom svensk kändisbloggning, och tillika min vän, för att be om ett par handfasta råd i denna nödens timma. Bra råd fick jag såklart och stärkt i anden rev vi bort gaffelben och kronor. - Kronorna skändades ganska ordentligt men uppbyggnaden av dom måste tyvärr vänta ett slag.
Efter diverse hopp och lek kom vi fram till försprånget 110mm. - Detta skall enligt expertisen vara godkänt.

Dagens dilemma är dock att jag behöver nya gaffelben till en 35mm Showagaffel, antagligen 70-tals Sporre eller nån slags "glide" från H-D, dessa måste vara 720-740mm  långa.
Vem har det? W&W?

Nu är det Fredag också! Hade jag haft passande gaffelben så hade jag, under kvällen, engagerat mig i den svenska HBTq scenens kamp mot förtryck och diskriminering. Nu har jag inga gaffelben och kommer således att dricka grogg istället.

Orörd och fin...

Kapad och förfinad...

Notera den klassiska Sportchopper-stilen.

En krona gör ingen kung!

12 kommentarer:

  1. Hur ska försprånget ändras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite rake och längre gaffelben... Eller?
      Nu blir jag tvehågsen.

      Radera
  2. Spänningen stiger, hur ska detta sluta?

    Plund har ju mycket sporty junk.

    SvaraRadera
  3. Hur rejkas det? Ska du svetsa i kronan? Alu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överkronan isärkapad, undre kronan vinklad.
      Sannolikt svetsa - alternativt använda som ritningsunderlag.

      Radera
  4. Är det alu? Vet du legering? Du vet att det blir mjukt om du inte värmebehandlar efteråt va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte faktiskt förhöra mig om detaljerna när det blir dags för svetsning.
      Hmm, undrar vem jag ska fråga...?

      Legeringen är sannolikt pantade Daihatsu Charad och annat ädelt, uppkompat med ett uns riktig alu.

      Radera
  5. Smäll upp en bild på bitarna som återstår.
    Antar att kronan måste bli lite "kortare" och infästningen till benen en ny vinkel av mer svensk karaktär!?

    Hur kommer värmebehandlingen att ske?
    En stund tillsammans med gratängen borde ju räcka...

    Nä nu är det nog dags för en grogg!

    SvaraRadera
  6. Den blev så inihelsike ball med utrejkade kronor så jag blev alldeles uppspelt. Det resulterade i att med glada skutt hoppade jag ut i verkstan i dag och började kapa och svetsa och täta tankar och gud vet allt...det behövs tydligen en del inspiration i bland :-)

    SvaraRadera
  7. Arnold- härligt att höra!
    Kör så de ryker...

    SvaraRadera
  8. Asså, det där måste vi snack lite om, mano a mano. Det finns några fallgropar här... Som jag testat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänkte att det finns en och annan parameter att hålla reda på när man ska svetsa ihop saker man sågat sönder i glädjeyra...
      Ha mobilen på framöver. ;-)

      Radera