onsdag 2 januari 2013

Kulissmakeri, igen...

Ikväll hade jag äran att ha Johan, min vän och tillika mästersvetsare/betvingare av rostfritt stål, på besök, vi tillverkade avgasrör till min Triumph.
Det gick naturligtvis mycket bra och när det är färdigt kommer det att bli exakt såsom Oraklet i Delfi har förutspått. En tråkig detalj är att, det ibland ganska användbara, stödet inte verkar passa in i planen. - Det kom dock inte som någon chock iofs eftersom hojen är ganska låg...

Alternativa lösningar till stöd välkomnas. Mina egna idéer sträcker sig från att lägga en dosa Grovsnus under fotpinnen till att ställa ifrån sig grejerna mot en vägg el.dyl. - Att hoppa av i farten och kasta ifrån sig hojen, ungefär som man gjorde med BMX:en när man var grabb och kom in på gården tio minuter efter överenskommen tidpunkt för kvällsvard, är sannolikt inte ett bra alternativ i alla fall... Eller?

Vad är förresten den gängse markfria höjden på en Sportchopper? Är den mer eller mindre än 75mm?
Någon gång ska jag bygga nåt som är mer anpassat för en vuxen människa.






14 kommentarer:

  1. Under oljetanken ser det ut att finnas plats för ett centralstöd. Spännande att se hur en pedalmekanism, för ett sådant skulle se ut. Kanske hanspaksmanövredad?

    Å andra sidan ser markfrigången ut att vara så liten att med bakhjulet i minsta grop så kan hojen luta mot avgasröret.

    Hur många graders nerlägg klarar den. Går det att svänga i vanliga korsningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och hur retro vore det inte:

      När du en fuktig augustinatt, längs Sveavägen, vrålar ut din frihetssång till tonerna av Adolphson & Falk's Stockholmsserenad.

      Du närmar dig MC-doonalds och vecklar ut pedalen till det kombinerat hand- och fotmanövrerade centralstödet.

      Jämte neonskyltarnas gula sken pressar du ner stödet, med de två påmonterade magnesiumpuckarna, i asfalten och försvinner bort i natten i ett vrålande gnistregn.

      Riktning Norrtull och in i framtiden...



      Radera
  2. Simon från skogarna3 januari 2013 kl. 06:12

    Luta mot väggen eller närmaste träd är för det riktigt hårda gardet. Dock kanska en smula opraktiskt.

    SvaraRadera
  3. Lester, nu måste jag säga nåt viktigt, som du bör lyssna på extra noga.
    Markfrigången under hojen är inte så viktig, men vid nedlägg.
    Det är livsfarligt att ha prylar som hakar i eller lyfter hjul vid nedlägg!
    Jag klotade Ola Torslund showlackade customtraja vid en långsam provtur, då jag i en rondell uppmärksammade(aningen försent) fotpinnarnas låga placering. Den ena flög dock av vid vurpan, så att problemet löste sig själv på ena sidan så att säga...
    Du kommer troligen vilja lägga ner hojen mer än man kan tro för att den ska vara kul att köra, men ännu värre är när du i en paniksituation måste väja för ett russin på väg hem från boulen i sin 240.
    Detta är en säkerhetsaspekt som står högt över bromsljus!!
    Upp med pinnarna högt, och helst ledade.

    SvaraRadera
  4. Skultuna kenneth3 januari 2013 kl. 12:15

    Kan bara hålla med ovanstående,låga hojar ÄR snyggt men jävligt obehagliga vid undanmanövrar från mottrafikanterna..

    SvaraRadera
  5. Bra att tänka på är också att hojen fjädrar ihop något i svängen.
    Jag vet att Plund har en webbgaffel som är något längre och säkert är till salu.
    Annars har säkert roffes fortfarande skarvbitar till trajagafflar...

    Min hoj går att luta närmare 45grader och skrapar även när morsan kör den!

    Såg en hoj som hade kombinerad skylthållare och stöd.
    Hela skylten åkte med när stödet fälldes ned.

    SvaraRadera
  6. Webb? WEBB?? Faan, det går ju inte!

    SvaraRadera
  7. Hehe, i hbtq världen är allt tillåtet!
    Åka runt med långwebb där fram och knottrigt gummi där bak måste ju va en hbtq dröm.

    (Klart det inte går,det var ju därför jag sålde den till Plund...)

    SvaraRadera
  8. grogg.
    Inte fan törs jag åka in till Stockholm! Där är det ju säkert livsfarligt och supertråkigt... Eller så är det kanske alldeles, alldeles underbart!
    Jag uppnår definitivt inte ormax av tanken på centralstöd.

    Stellan.
    Jag lyssnade uppmärksamt och kommer att fortsätta mina funderingar under aftonen.
    Dom hårdaste speedwayåken har ju webb...?

    Erik.
    Det är en gaffel från en järnsportster!
    Det skrivs HBTq och inget annat!

    SvaraRadera
  9. Viker du inte bara stödet rakt ut då?
    Så att den får en pinne att vila sig mot.
    Med tanke på höjden så behöver den väl inte ha större nedåtvinkel än 0.

    SvaraRadera
  10. Hej Lester!
    Nu kommer den anonyma mannen från Sidfläsk MC in i diskussionen igen.
    Som du vet så tjuvläser jag nästan dagligen din blogg och de dagar dina inlägg endast handlar om grogg så blir min längtan bara större och större efter att få se hur bygget fortskrider. Därför blev hela min kropp (69kg och 184cm) till sig i extas då jag idag kunde se dina två bilder.
    Jag är ingen expert på Triumphbyggen för oftast så har dom jag kört varit i princip färdigbyggda. MEN....ett fungerande stöd är något jag saknat på princip samtliga chopper/bobber som jag kört.
    I vårt gäng så är det guru Fredrik Belin som är den man som kommer med de flesta kreativa tekniska lösningarna. Grunden i byggena är precis som du gjort, dvs att ljuddämparna SKA följa själva ramen. Riktigt snyggt som ni gjort.
    Det som jag minns passerat i vårt garage på låga byggen är dels fjädrande fotpinnar (precis som Stellan skriver är en fördel) men som på vänster sida kunde spärras och därmed också agera stöd.
    Jag hade också en Triumphchopper där vi gjorde vänster fotpinne lite tjockare än högra men där den vänsta pinnen var ledad i ytterkanten.
    När hojen skulle parkeras så släppte man på en spärr närmare ramen, vinklade ut "underdelen" på fotpinnen som stannade i perfekt vinkel för att ställa hojen.

    Slutligen vill jag bara åter igen repetera min tidigare kommentar...
    Vill redan nu anmäla mitt intresse för din fantastiska kreation den dag den ska säljas. Oerhört snyggt bygge du sätter ihop. Fast...jag hade nog satt fotpinnarna något längre fram för att få en mer avslappnad körning.
    Kanske det även skulle kunna hjälpa till att minimera risken för obehagliga skrapupplevelser i rondeller dessutom.

    Din ödmjuke lärjunge Johannes Åverling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din vällust smickrar mig Johannes - Tack.

      Radera
    2. Förresten Johannes!
      Du måste äta mat! Man kan inte leva på Chesterfield och starkpucko...
      69kg - Jösses!

      Radera