söndag 13 januari 2013

Expedition Södertörn.

Igår hade jag förmånen att kunna besöka en hård motorman i dennes naturliga biotop, en världsmästare jag kommit att bli bekant med hade anordnat loppmarknad med fokus på motorrelaterade produkter, och som grädde på moset ställde han till med ett sjutusande gille under kvällen.

Jag lämnade mitt hemman i sällskap med Jerker i hans utomordentligt gentila Afrikakryssare. Vi började med ett stopp på Södermalm. - Flickbyxornas, näbbskornas och bakelitbrillornas förlovade land.
Väl där blev jag förevisad hur den moderna storstadsmänniskan spenderar sina lördagar, det verkar vara plockmat, vin och s.k "shopping" som får stadsbornas hjärtan att slå lite extra hårt.
Vi besökte även Jerkers verkstad som var allt från en orgie i scootrar, en halvgalen Sportsterchopper, och inte minst Jerkers egen "Yamaharley från anno dazumal" till en fin, välutrustad och mycket gemytlig produktionslokal med alla tänkbara hjälpmedel. En bra början på en lättings resa från glesbygd till metropol.
Ett besök hos Ugglans bar och boule fick avsluta min Stockholmsexpedition för denna gång.

Vid halv fem rycket landade Jerker, jag och vår mobila bröllopssvit hos SE Service i Skogås, Vi blev genast satta i arbete och fick agera "roddare" åt den dansorkester som skulle underhålla under kvällen, både basfiol och flöjt skulle bäras in och sälla sig till resten av musikanternas redskap.

Efter klockan sex var det fest! Och en mycket trevlig sådan dessutom.
Bland gästerna fanns legendarer som Xylografen, Acke Rising, Nisse Hedlund, osv, osv... Jerker hade dessutom turen att få se en livs levande tjyv som smög omkring på festen.
Annat som den lystne bjöds var te.x "Mannen med världens tätaste skägg", burkslavar, primadonnor, gamla hojtidningar, m.m, m.m.
Aktiviteter som avfyrande av kanon, sjuk varvning av motocross motorcykel, cigarrökning, rockkonsert och inte minst ett kontinuerligt alkoholintag, var alla representerade.
Jag hade även den äran att få motta en väldigt intern och rolig present från nämnde hr. Rising. - Så här i efterhand ångrar jag att jag inte bad att få den signerad...
Det som inmundigades i rusningssyfte var primärt öl, även om en och annan läckergom höll sig med Mahognygroggar, Calvados, Roslagspunsch i tennmugg och naturligtvis Rom.
Jag hade turen att, genom Xylografen, få stifta bekantskap med den både i sånger och i litteraturen så omskrivna rommen Captain Marley  - En sjusärdeles angenäm upplevelse måste jag allt tillstå.
I hopp om att blidka den Lofterudska vreden, hade jag med mig en flaska Genéver som jag naturligtvis bjussade flott ur, till omedelbar glädje för dom inblandade.

Efter att festligheterna och det pärlband av muntrationer dom resulterat i hade avslutats, var det dags att låta den världsliga skepnaden få komma till vila. Detta gjordes med fördel i skåpet på den Afrikanska kontinentens betvingare, tillsammans med liggunderlag, sovsäck och ett konvektorelement.
Sömnen byttes mot vaket tillstånd i samma veva som två röster hördes utanför, varav den ena rösten tillhörde den gamla Kustomlegenden Matti, som numer tydligen bor i Sverige efter 19 år i Frihetens och modets hemland.
Jag frågade lite om Edselranchero och Ford -56 byggen. - En bra start på dagen!
Efter det bjöds jag ett färgsprakande skådespel där en Golf Diesel med bl.a defekt startmotor skulle återupplivas från det döda, med alla knep som stod att finna i Pundarmekarnas ABC.
Underhållande och mycket lärorikt.
Därefter hemfärd med en cigarr i näven och Stockholm Open vinnaren från 1995 vid rodret.

En mycket lyckad expedition har så kommit till sitt slut.

En tjyv.
En burkslav.


Ett otroligt tätt skägg!

En uppstickare bland dom riktigt exklusiva.

En skön rubrik.

Så här blev det efter att borgarna sålt ut
Televerket.

Nån brud som sminkar sig eller
vad hon nu gör...?


Kvällens värd.

Inget NATO skräp!




19 kommentarer:

  1. Jag har just blivit bakfull, men känner mig mycket nöjd med utflykten.
    Trevlig bekantskap stiftades bla med mannen som ritat både gäddan och hulstern.
    Sidovagnssurr med slaven gav nya ideer för framtiden.
    Nu är det bara frågan hur det gick för Lofterud?
    Är han för gott horisontal eller kommer han kunna gå igen?

    Väl mött Lester!

    SvaraRadera
  2. Vadan denna oro för Lofterud? Han stryker med och återuppstår minst två gånger i månaden. Jag är mera van att se honom i detta skick än i det talbara.

    Men visst var det ett lyckat kalas!
    Tack för att ni dök upp och hjälpte till att förgylla kvällen.

    Berätta, vem var tjyven? Vad snodde han?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är alltid orolig för folk som ligger ned pga helt förlorad rörelseförmåga, men ändå tjoar efter Genéver!
      Jag antar att Jerker syftade på tjyven på den översta bilden... Såvitt jag vet stal han ingenting. Antagligen ville han bara fira att han tittat ut från stillot genom att gå på ferka.

      Radera
  3. Hej Lester
    Roligt att se dig irl på festen! Önskar jag hade tagit mig mer tid att kackla lite mer. Nu hann jag bara med att pika lite, inte bästa inledningen på ett samtal av mig ;)

    /Jörgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma Jörgen. En inledning bestående av pikar är ju mycket bättre än ingen inledning alls! ;-)

      Radera
  4. Ha ha, Jörgen var skitfull!
    Det har även framkommit att det var Fredde som brassade släckare i nyllet på folk. Just det folk... Han sprayade tydligen flera, men upplever själv att han såg skådespelet som tredje person!

    SvaraRadera
  5. Skoja inte! :D
    Mina kläder luktar rök fortfarande, gummirök!
    /Jörgen

    SvaraRadera
  6. Härligt partaj!....Vore kul att få se mer bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett schuckert party var det tvivelsutan. - Sanna mina ord!
      Jag var lite för upptagen med att garva för att kunna fokusera på min dokumentärjournalistiska uppgift...

      Radera
  7. Rocket, hade inte du lovat att förgylla dagen med ditt sällskap på loppiset? Med Lasse B och hela klabbet, dra ett par Kung och så...

    SvaraRadera
  8. Lasse B var riktigt het men jag ballade ur som vanligt...Jag är en seg gubbe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömscenariot var ju att se rocket sitta och dra sig till minnes - detaljerade beskrivningar om varenda hoj som byggts dom senaste 25 åren.
      Självfallet med en kasse Kung i kistan!

      Radera
  9. Efter alla år av tidningsläsande så är jag faktiskt ganska bra på rabla fakta om diverse fordon, jag tycker det är fantastiskt kul att se vad duktigt folk pysslar med. Tyvärr så är jag ingen vidare mekaniker/byggare själv men jag grejar efter bästa förmåga.
    Skulle vid ett tillfälle köpa en H-D motor, kommer in i en tom lokal med ett gäng superfina Choppers, jag ropa HALLÅ ! Och ut från skithuset kommer Mr Moore...En kändis från tidningsvärlden. Samma sak när jag träffade Stefan Farnell, han såg nog att jag blev lite stirrig, jag pumpade honom på info om hans gamla byggen...Synd att dom har slutat med KUNG på flaska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min Buick av Stefan. - En mycket sympatisk människa.

      Radera
  10. Otippat att Rocket visste vad Stefan haft för bil...
    Du måste fan vara en savant som skulle få rainman att framstå som senil, Rocket!
    Om jag undrar nåt om min vagnspark, så hör jag av mig!

    SvaraRadera
  11. Den stod ju utanför garaget när jag köpte en grej av honom, klart man minns en sådan kärra.

    SvaraRadera