onsdag 16 januari 2013

Mot bättre vetande?

Jag håller på att trixa med försprång, gaffelvinkel och rakeade styrkronor, för att försöka få till nån slags vettiga köregenskaper på den mc som, pga sitt extrema utryck, är fruktad i HBTq-världen. - Till och med självaste Torehammar skulle framstå som en konservativ, heteronormativ och inte minst patriarkal man, i jämförelse.

Att göra helt nya styrkronor vore enligt många (Inklusive mig själv) den bästa lösningen på mitt lilla problem, men tråkiga och färglösa parametrar som te.x tid och pengar gör att jag dras mot den så kallade "svetslösningen"... Som den nyktre läsaren redan vet så växer ju varken tid eller pengar på träd.
Att svetsa kronorna kommer att innebära vissa problem, men jag tror att jag tänker göra ett tappert försök eftersom jag är både envis och dum.

Än så länge ser alltihop fruktansvärt tattaraktigt ut, men så länge det finns liv så finns det hopp och jag vill med bilderna påvisa det faktum att jag, med god marginal, kvalar in i den sväng som förr benämndes som pundarchopperbyggarsvängen.

Försprånget kommer i alla fall att bli 80mm vid en gaffelvinkel på 47grader och 21tums hjul.

Imorgon blir det slipning och polering - mums!

Just det!
Jag tror dessutom att jag och min mycket lojale advokat har ställt till det så att det kommer att finnas ett stöd på hojen också...
Är det nån som vet nåt ballt ställe, alternativt nån bra tatuerare, i Hongkong förresten?



Jag är tydligen lika bra på att såga rakt med tigerragg som med fogsvans.

Pansarfil är ett oerhört mysigt verktyg!

10 kommentarer:

  1. 80mm är ju nästan lite i snålaste laget.
    Tror att jag har 130mm.
    Vad har Torehammar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 80mm blir bra, vad det gäller din dragbike så låter jag udda vara jämnt.
      Förresten, blir det inte annat med springer än med teleskop?
      Torehammar har, och jag citerar:
      "Ett helt ointagligt försprång!"

      Radera
  2. Erik, med 47 graders gaffellut blir det perfekt med 80mm. Dra inte med dig Lester i "förlångtförsprångsträsket" ;-)

    Lester, Vi har ju snackat om det här! Varför fråga om man ändå inte bryr sig, om svaret inte blir det man hoppats på? En gaffel med 47 graders vinkel är primärt ett rullande utmattningsprov, sekundärt en styrinrättning till en mc. Både både järn(i underkronan) och aluminiumlegeringen är okänd och kan smälla av när som helst! Lyssna på dom som provat!
    Skyll inte på ekonomi, en ISR-krona kan du spara ihop till om du nöjer dig med två liter grogg varje fredag.

    Men du har ju bromslyse för säkerheten, så tänd det när gaffeln brister så att tradarn bakom stannar, så är det nog ingen fara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!
      Att få fel svar är aldrig kul.
      Jag ska förbi institutionen för fysisk materialvetenskap vid Uppsala universitet och prata med storhjärnorna innan beslutet fattas. Dom brukar ha goda råd att bjuda på.
      Jag måste svetsa kronorna oavsett eftersom jag behöver dom som mall om jag ska låta tillverka nya.

      Jag har skrotat bromslyset, men det gläder mig att sarkasm fortfarande existerar i sin sanna skepnad. :-D

      Radera
  3. Jag tror inte det är någon fara. Ingen har väl kört längre än runt kvarteret med en trajachopper det här årtusendet?

    /J B

    SvaraRadera
  4. Lester, om gaffeln ändå skulle lossna kan det vara på sin plats med sådan liten söt kätting som hundar har runt halsen ( hipsters i plånboken, Torehammar har som intimsmycke) för att den inte ska förkomma.

    Jag tycker det är kul att du provar hur som helst.

    Stellan, jag trodde 80 mm var lagom för en sporthoj?
    Har dock inga större erfarenheter i ämnet.
    Har bara försökt läsa mig till kunskap vilket ju verkar helt odugligt.

    SvaraRadera
  5. 80mm är supertajt på en sporthoj, pga, den branta gaffelvinkeln.
    Men med gaffeln liggandes horisontellt med backen, så är det inte så tajt längre. Saker å ting hör ihop vettu.
    Lester knock your self out! Gör som alla andra, fortsätt fråga runt, förr eller senare får du det svar du vill ha och kan lösa problemet på det sätt du vill och backa upp din tes med: Men Klasse sa ju...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan frågat dom vars åsikt i ärendet räknas, jag behöver således inte fråga vidare.
      Jag har lagt ut lite krokar ang tillverkning av nya kronor eftersom det man kan köpa över disk är asfult - iaf enligt mig som inte blir blodfylld av billet-prylar...
      Btw så här "Klasse" redan talat om en del saker - te.x "försprånget är inte så noga." eller "man kan inte ha 19" i bak."

      Bli inte uppgiven nu!

      Radera
  6. Stellan- självklart.

    Lester- Hur gör du med den undre kronan ?
    Räcker det med att värma och bocka eller måste man kapa och svetsa ?
    Teoretiskt sett blir ju belastningen av tryckande typ på den övre kronan, borde ju hålla .
    Går det av är det ju bättre att det lossnar i öfre än undre.
    Du sitter ju förmodligen bra till för okukärbesiktning under färd.
    Glöm inte rodret när du steker, synd om det inte passar .

    SvaraRadera
  7. Har för mig att jag sett Tolle-kronor av smalmodell...Kanske skulle vara lämpligt för bygget.Fast jag tror det slutar med en jättefin ISR krona.
    Har sett omsvetsade Hydra-kronor, är det också livsfarligt ?

    SvaraRadera