fredag 18 januari 2013

Sådär ja!

Den mest efterlängtade av alla veckans kvällar är kommen och sinnesro lägger sig över den svenska glesbygden, en sinnesro framkallad av såväl produkter ur Systemaktiebolagets sortiment som av vetskapen om  att morgondagen förhoppningsvis inte kommer att innehålla förvärvsarbete.
Personligen väljer jag att se mitt rusdrycksintag som en alldeles egen variant på den numer kärnsvenska traditionen Fredagsbön...
Men eftersom jag ska låta den mycket respektingivande rakklingan stryka mitt anlete under kvällen så kommer jag inte att, så att säga, "borsta på" - Utan istället låta ett par lättgrogg på Rom göra mig sådär mjuk och fin som man önskar vara för jämnan, på ett charmigt vis alltså...
Djävulen vad mulligt med lite kvalitetsrakning!

För övrigt sitter jag och pallervantarna och tittar på nåt barnprogram som heter Amigo. - Programledaren är en riktig jävla spjuver med en sjuk svada! Underhållande på ett konstigt vis...

Slutligen vill jag såklart, precis som vanligt, veta vad bottenskiktet i den septitank vi känner som samhället valt att dricka under förkvällen, och senare till den kommande vickningen?

Just det!
Jag såg Molly Sandén på TV nyss och den uppmärksamme begriper naturligtvis att jag skakades djupt när jag fick se att hon bar en shucker skinnpaj med nitar på! - Jag visste inte att hon var punkare?!

20 kommentarer:

  1. Ahh, ömsom vin ömsom öl, dock ingen Cpt Marley som tyvärr tog slut förra helgen, får väl låta importera en ny butelj av denna kvalitetsdryck! Kvällen rundas av med Plantation eller kanske Ron de Jeremy? Förresten så har jag numera något som är ditt...

    SvaraRadera
  2. Bäste Hr. Boré
    I den Fridska boningen belägen i Människobyns södra periferi har trakterats närmaste granne liksom husbonn med egenkokt livselixir som i viss betraktelse kan kännas något juvenal.
    Nåväl, i betraktelsen av att en sak kan bli till två goda ting finner jag ödmjukt det vara ett hyggligt saldo av hemkoket. I 14 graders kyla har jag och grannen med söner exekverat nåt slags spel med klubba och boll, vann gjorde ingen men kul var det och kallt som fan.
    Efter match kokades choklad på fetmjölk och kvalitetskakao från Valhrona. Ätteläggen sölade nöjt i sig den varma drycken med en påse marshmallows. Enligt gammal hälsingetradition kan/skall varma drycker ”välsignas” om sällskapet är rätt. Dopvatten saknas i skafferiet så i god kristlig anda erbjöd jag ädelbrännvin, om 1 liters PET förpackningen förnärmade vet jag ej men grannen krävde mörk rom. Detta ledde till viss osämja men munterheten återkom då vi beslutade oss för att pröva bägge och sedan avgöra vilken som är bäst. När mugg två nästan är uppdrucken kommer grannfrun för att hämta sonen och kommenterar att det godaste med choklad är Cointreau. Cointreau!? Kunde det ligga nåt i det? Tja, nästan men inte riktigt. För att rädda upp saken välsignade vi på blandningen med en rejäl skvätt ädelbrännvin. Nu grunnar jag på nån tes om att tre goda saker kan bli ett synnerligen gott ting bara de balanseras rätt. Mjölken är slut, återstår endast att göra omtest.

    Sune Frid/Amatörfilosof

    SvaraRadera
  3. 12årig Diplomatico och står och drar i lådorna efter nått att röka... Återkommer!

    SvaraRadera
  4. Dricker mellanöl men funderar på något skarkare då jag inte kan bestämma mig vilken kofångare som passar bäst på äckelforden, har fått tag i båda mina favoriter, buick -50 och packard -55. Får se om kaptenen kan bringa klarhet.

    Tobbe

    SvaraRadera
  5. Efter några glas vin har ett bud på tradera lagts på en tidsenlig trafikhjälm för att framföra sommarfordonet.
    Beige rutig som den bör vara i slutat på 60talet.
    Med spänd förväntan hoppas jag lite på att vinna auktionen för att kunna skämma bort mig riktigt i sommar.
    Nu ska det kollas efter bilhandskar i rätt stuk och kanske en tidig 70tals rattmuff vore inte illa i detta bistra klimat.
    Vad gör man inte för att smälta in i tidsepoken.

    SvaraRadera
  6. Drusse.
    Blandmissbruk är verkligen inget Socialstyrelsen rekommenderar!
    Något som är mitt? - Spännande!

    Sune.
    Hahaha, ditt ordskulpterande gör mig mållös.
    Cointreau är dock en dryck helt utan motstycke i den civiliserade världen när det kommer till äcklighet.

    Fiskarino.
    Hoppsan! Det är till att unna sig lite såhär om Fredagen... Det är inte helt utan att jag, lystet och med stor spänning, undrar vad som kommer att rökas?

    Tobbe.
    Vilket angenämt problem - att i lugn och ro kunna välja och vraka angående vilka detaljer man ska smycka sin vagn med.
    Kaptenen brukar kunna vara till god hjälp, han har hjälpt mig många gånger. - Både i och ur knipa...
    Välkommen förresten! Sitt ned för all del.

    Göran.
    Köpa trafikhjälm! - Ett föredömligt beteende må jag tillstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får bara hoppas att det inte blir till ett pris av en mindre förmögenhet . Ty då skola bränslekostnaden för årets resor med inskränkas å det grövsta. Och detta torde man inte vilja vara med om .
      Då man stilla drömmer om att kunna svänga in på stallbackens museum i Trollhättan med sina rytande 65Hk för en reunion efter 41 år. Där då Stallbackamopeden tillverkades.
      Betänk hur det skulle se ut att kunna kliva ut och ta av sig en trafikhjälm på självaste födelseplatsen.
      En syn som som jag tror den mest garvade ordnings tjänsteman skulle kunna bli tårögd av.

      Radera
  7. En enkel Jack & Cola ikväll..

    //Philip

    SvaraRadera
  8. Valet föll på en H.Upmann Magnum 50, toner av torrspruckna packväskor & varm bakelit. Packväskorna har med största sannolikhet tillhört en välbärgad yngling som bara haft dem för frakt av lättare packning... ;-)

    SvaraRadera
  9. Har ju bara druckit lite win och norrländska guld under aftonen men nu vart jag ju lite taggad.
    Får nog bli en titt i skafferiet.

    Drusse, jag har nåt som är ditt...
    Knullputsat...hehe.

    Hepp

    SvaraRadera
  10. Philip.
    Jag som trodde du var en päronens och det okryddade brännvinets man?

    Fiskarelli.
    Mmm, jag vet precis vad du menar...

    Jerker.
    Naturligtvis ska du riva upp skafferiet!
    Knullputs!? - Jag betackar mig för att bli indragen i någonting som minner om ett regelrätt brott mot den så kallade "sexköpslagen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt som oftast, det nämndes att j&c skulle vara förträffligt så pröva lär man men nja... Grogg ska va på svenska kan konstateras!

      //Philip

      Radera
  11. Jasså du Lester! Då kan väl jag ge din present till någon annan mindre pryd människa, tror dock att Stellan som är fader till denna gåva kommer att besviken...

    Erik, jag tackar för en trevlig afton! Det är en sannerligen härlig atmosfär i ert krypin må jag säga, längtar till tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis ska vi inte låta min, mycket klädsamma, blyghet komma ivägen för ett gåvoöverlämnande.
      Det var inte min mening att verka förmäten, men eftersom killarna på sedlighetsroteln brukar fika här på lördagar så blev jag lite nervös...
      Jag är ju inte van vid vare sig könsord eller den ungdomliga jargong ni tillämpar.

      Radera
  12. Saknade totalt fredagsstämning i går. Ligger pyrt till på jobbet så jag har unnat mig några timmar övertid i dag, det förtar fredagskänslan. Fast jag har så jäkla bra jobbarpolare så det känns helt ok, Lasse B hälsar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafalls!
      Inga Kung? - Det måste ha varit total brist på känsla då?
      Hälsa tillbaks till Lasse B, vem det nu månne vara...

      Radera
  13. Drar en Småland 5,2, gåva från syrran. Jag är nöjd.

    SvaraRadera
  14. rötjut ur en box. Det tar emot att dricka denna migrän framkallande häxbrygd men vad gör man inte för att hålla det lilla livet som utgör min bättre hälft nöjd å tyst?
    Tiden får utvisa om man kan provsmaka lite starkt senare i afton för att motverka den vämjeliga smaken en kruka rött planterar i gommen.

    SvaraRadera