lördag 5 januari 2013

Förlåt!

Ikväll har den sedvanliga fredagsgallupen uteblivit eftersom jag spenderat min kväll med att leta gaffelben (Sex tum över) till 35mm Sportstergaffel
Det har inte gått enligt plan eftersom dom verkar vara slut i hela universum!
Jag förgyllde iofs letandet med Renat och Grappo, samt Havana club och Cola.
Letandet satte käppar i hjulet för fredagstraditionen., det är en skamfläck på min i övrigt oklanderliga liksvepning och det kommer inte att upprepas...
Nej nu måste jag sluta - "Krunet" på TV.

Adjö.

PS.
Jag mottar dock mer än gärna detaljerade epistlar angående vad den smutsiga pöbeln har druckit under fredagskvällen.

16 kommentarer:

  1. Letar gaffelben...hmm...
    Ja, det tar ju en stund att läsa igenom alla annonser i alla gamla hojmagasin hen har liggande.

    Hur är det med Tolle, han kapar väl till ett par överben i valfri längd om man frågar snällt?

    Har nog glömt att berätta att jag håller med Arnold om stuket, det blev ju förtjusande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik.
      Jag skummar igenom gula tidningen utan napp. - Synd att man inte behöver en Alpine bilradio istället...

      Tolle? - Jag trodde han enbart krängde sina egna slöjdartiklar?

      Stuket blir precis på fräckt som det förestår en gayikon som undertecknad! ;-)

      Radera
  2. Bäste Hr Boré
    Det Fridska pöbelväldet bestämde att fredagens traktering av granne och egen gom skulle bestå av svartvinbärsbrännvin blandat med sockerdricka. Brännvinet är enligt tradition egenblandat från ett recept ärvt av en sedan länge bortgången anfader. Passar lika bra som solitär som blandad med nyss nämnda tonikum.
    Om intresse finns och inspiration infinner sig framöver att vid rätt tillfälle blanda sig en egen dos av detta livselixir ges härmed en något schematisk beskrivning:
    På våren plockas knoppar och späda blad från en företrädelsevis gammal svartvinbärsbuske. Placera ca: 2 cm. blad i botten av en glasburk eller flaska. Häll rent brännvin över, egentillverkat eller kanske finsprit från vårt östra broderland, men max 40%! Dofta och smaka av efter 14 dagar, om mer karaktär önskas lämna upp till en månad. Sila av och låt vila i jordkällaren. På hösten skördas bären så övermogna det går, innan de faller av eller faller offer för rovdjur. Bären silas genom linneduk och saften tas upp i en glasbehållare. Låt saften stå orörd i 2 dagar då grumset sjunker till botten. Ta fram spriten och blanda försiktigt för att inte få med något grums i blandningen. Blandförhållande? Tja, mellan tummen och pekfingret ungefär men som fingervisning en halv till en dl per liter. Elixiret bör sedan vila någon månad innan konsumtion, vill man ha den som snaps till midsommar lägger man den i frysen vid nyår.
    PS. Customnet.se i Karlstad har ett par 12 tums Hydra gaffelben, kan det vara nåt?
    Sune Frid/Amatöralkemist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sune.
      En föredömligt pedagogiskt korrekt utsaga. - Tusen tack!
      Jag blev så pass yster av din fredagstraktering att jag, omedelbart efter att jag avfattat av min skrivelse, kommer att blanda en lättgrogg på Eau De Vie och Trocadero som en personlig lovpris till din ära.

      12 tums Hydraben är inte riktigt det jag söker, tyvärr...

      Radera
  3. Övermåttan egensinnig så dricker jag inte etiketterna, därför har jag avnjutit en från Tysklandsbåten erhållen åttiokronorswhisky, egenhändigt lagrad först i en Jim Beam-flaska, sedan en Jack Daniel´s-dito. Lagrad fyrtioåtta timmar på Amerikanskt glas smakar Dougherty´s utomordentligt bra.

    Super Glide-gafflar gick det tretton på dussinet en gång i tiden. Det borde gå att hitta en nästintill kostnadsfritt än idag.

    /J B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åttiokronorswhisky...
      Jag är iofs ingen stor beundrare av whisky men en åttiokronors känns som att det är ämnat för fottvätt? ;-)

      Radera
    2. Ni kanske är vinkännare istället? Då kan jag glädjande nog tipsa om Toro Negro, en trelitersförpackning prima spanskt rödvin för endast femtionio kronor! Hade det inte varit för mutskandalerna kring snuset och tiggarna på pendeltågen, och möjligen alla Adidaskläder, så hade jag hyllat den där unionen!

      /J B

      Radera
    3. Jag är tyvärr rödvinsintolerant, men min erfarenhet i alkoholens irrgångar har lärt mig att det onormalt billiga sällan faller mig på läppen, oavsett genre...
      Sprit är den drog jag högaktar före allt annat, och jag låter sällan min uppnästa stil agera domare i de ärenden det finns tveksamheter, smak och tradition är A och O.
      Jag skulle med lätthet förorda T-röd om jag ansåg att det hade ett kulinariskt och/eller ett traditionellt värde.

      Radera
    4. Literpriset för T-röd kan nog, beroende på inköpsställe, underträffas för den som så önskar. Till T-dojans fördel talar möjligen den fiktiva figuren Limpan, från Allan Edwalls film med samma namn. Inte minst vid scenen vid minigolfbanan ler jag igenkännande när Limpan vill visa hur man skall spela. Edwall är i vanlig ordning charmerande. I verkliga världen fick jag själv tillbringa skolavslutningen i nian i nyktert tillstånd, då den sex månader senare världskände Christer Pettersson stuckit med våra samlade besparingar (585:-). Ett kvarter Brännvin Special var min andel (beloppet i kronor har fallit i glömska).

      Självfallet håller även jag smak och tradition i första rummet. Icke desto mndre är kostnaden av betydelse. Exempelvis minns jag att gamle kungen bjöd på Eau De Vie istället för dyr Cognac till kaffet. När allt kommer omkring är skillnaden försumbar, om flaskan är den rätta.

      Radera
  4. Jag har en blank & perfekt sliten övre gaffelkrona till en Sportster/Superglide hängade på väggen här, bara att komma förbi och hämta....

    DP says: Det är en bra början iallafall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. DP.
      Vilken vänlig gest! Jag har en överkrona men man vet aldrig om den kanske är för skändad för att kunna leva upp till sitt framtida syfte.
      Jag antar att den hänger kvar en stund till om jag eventuellt skulle behöva den framgent?

      Radera
    2. Det närs ju alltid en önskan att ställa den där 1971 Harley "Boat-Tail" Super Glide bland resten av hojarna men till des så hänger den kvar för avhämtning...

      DP says: Kollat med Åkerlind? Finns massor av good stuff på hyllorna på Strul MCC....

      Radera
  5. Jag var nere vid mitt nya 1000bitars pussel igår.
    Tog tumträt och kollade vad jag hade för höjd på min Hpd special, den mätte 85 mm under mitten men där det skrapar är mycket högre upp och ut.

    SvaraRadera
  6. Vafan händer här? Har det vedeldade bredbandet som går ut på bystan ramlat ner av blötsnö, eller producerar du?

    SvaraRadera
  7. Hahaha!
    Jag har ju för fan full styrning med att brassa välling åt pallervantarna samt att leta gaffelben och slipa/polera småprylar!
    Gaffelbenen är numer beställda så nu är det ett bekymmer mindre.

    Till råga på allt så tarvar brännvinsteologen i mig, ibland timslånga, samtal med kyrkoherden...


    SvaraRadera
  8. Börjar bli lite orolig här. Har dom klätt på dig tröjan med de långa ärmarna så att du inte kommer åt tangentbordet?

    SvaraRadera