fredag 29 juni 2012

Toffelhjälte.

Jag insåg ikväll att mina tempelsmygare är inne på sista versen. Alltså som i den absolut sista versen i hela Vita bandets sångbok. - Det känns lite som om att jag är på väg att förlora den otroligt lojale Rättaren som arbetat på godset sen jag var barn.
Det stora problemet är att det har gått hål i sulan, samt att sulan har separerat från själva skon. Knepigt.
En insikt av den kalibern smärtar naturligtvis, som alla säkert förstår, nåt alldeles kopiöst.
Det finns dock en liten strimma av hopp mitt i all denna bedrövelse. - En av dom mest underhållande människor jag träffat, och som dessutom har förmågan att förstå, att en vackert smyckad text kan vara lika tilltalande som den daggvåta ängen är en tidig Julimorgon, när man i sitt livs bakrus desperat försöker räta upp sin sargade lekamen, för att med osäkra steg påbörja sin pilgrimsfärd ut ur sovkammaren och kasta ifrån sig resterna av det, av Kristus förvandlade vatten, man girigt inmundigat under den backanal som gårdagen erbjöd, eventuellt ska åka till Docksta  under den kommande veckan.
Om så sker finns det en möjlighet att han kan inhandla ett nytt par åt mig och jag kan då med visst vemod, pensionera mitt nuvarande par.
Om den eventuelle läsaren inte äger ett par av dom anrika och dessutom Svensktillverkade skorna, uppmanas denne att omedelbart införskaffa ett par Patrik alt. Gunilla. - Naturligtvis i det bruna respektive svarta originalutförandet...

Funkar såväl ute som inne.

Sköna.


Snygga.

21 kommentarer:

  1. Grymmt bra service på den fabriken.
    Jag å tjärringen min var in där för nått år sen, då blev hon så förtjust i ett på dojor av en annan model dom tillverkar men bara gjordes i vitt, syn tyckte hon och frågade personalen, "har du tid att vänta nån vecka så gör vi ett par i det skinn du vill å skickar till dig för samma pris". Så så fick det bli, Fan det känns som att det sällan folk får ett par dojor uppsydda åt sig nu förtiden.....
    /Jolla

    SvaraRadera
  2. Jag stod och höll i ett par bruna Patrik på skoaugust i Uppsala i förrgår.
    Sugen blev jag, men jag är ju en birkenschtåckman så det blev ingen affär.

    SvaraRadera
  3. Saatanas plokker...tredje gången gillt.

    Jag höll ett par bruna patrik i handen i tisdags på skoaugust i uppsala.
    Jag är ju dock en birkenschtåckman utan strumpa så det blev ingen affär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan! Utan strumpa till råga på allt, en smula vågat måste jag säga.
      Utan strumpa är inget för mig - man vill ju inte uppfattas som en sköka...

      Radera
  4. Snygga tofflor!
    Vad är det för fabrik som har sån osannolik service? Har stl 44 på längden och 46 på bredden, att köpa "vanliga" skor är helt omöjligt. Det enda som passar är M90-kängor, är inne på femte paret nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj en helt klart udda storlek. http://www.dockstasko.com/shop.php

      /Jolla

      Radera
  5. Svar
    1. DESSUTOM kan du väl ställa in tiden i bloggen, så man i efterhand vet ifall man var vaken eller sov när man skrev...

      Radera
    2. Alla bör ha ett par av Docksta´s flaggskepp!

      Ang. klockan.
      Jag har försökt men det går inte att ställa in.
      När jag skriver från telefonen så blir tiden rätt, men inte när jag skriver från en dator... Jag är förmodligen sämst men jag får inte till det där med klockan.
      Jag kan berätta att dom allra flesta inlägg skrivs mellan 23:15 och 01:30 - Är du vaken då?

      Radera
    3. Det vet jag inte, men skriver jag då så är jag åtminstone vid liv. Förmodligen formligen sprutar det dumheter ur mitt tangentbord vid den tiden... (det är illa redan nu)

      Vad säger din datorklocka att det är för tid då, nu? Det är väl bloggen som skall registrera tiden så ifall du nu medgett att du bor in Sweden så borde det ju bli rätt. Oroväckande dock att det blir rätt från "the cellular"

      Radera
    4. Klockan kan ju dra!
      Vad har du sitter uppe i svarven? Det ser ut som en pumpskovel...

      Radera
    5. Nää, det där diskuterades ju redan i 1:a inlägget i grogg blogg. Nu får du fundera/forska lite...

      Radera
    6. Förresten, det var det nog ingen större efterfrågan på brons-solexarna. Vid senaste skrotbesöket var de kvar.

      Radera
    7. Ok, alltså var jag helt rätt ute och det stärker såklart mitt falnande ego.

      Radera
  6. Klocka? Tid? vad pratar ni om? sen undrar jag hur FAN!!! du Lester kunde tycka att dansa pausa var en sån fantastiskt bra låt. (känner bara hat när jag hör den, måste va normalt eftersom jag tycker så)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!
      Åh, du din gamle gynnare...
      Semester, vin, man blir lite yster osv. Jag vet hur det känns. :-D
      Dansa pausa - vad är det??? Jag kan ju inte ens bugga.
      Hat däremot, det vet jag precis vad det är. Jag kände det senast när jag åkte till jobbet i morse.

      Radera
  7. Ifall det är fel på båtarna får du antingen:
    A. Reklamera undermålig kvaliter
    B. Skicka in pjucken på reparation.
    C. Knyta näven i fickan och köpa nytt.

    Hade en bekant (RIP) som reklamerade däcken på Volvon. Han skrev till Gyll och menade att det var dålig kvalitet att han måste byta efter bara 15år. Ifall och vad han fick för svar vet jag inte men historien är sann. Cross my heart and hope to die!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju haft dom i 8-10 år så en reklamation är nog inte aktuell...

      Radera
    2. Fråga kostar inget. Tänk vilken reklam ifall du basunerat ut ...

      Tacka vet jag flugspön, där är det life time warranty. No questions asked, no matter how you break it, we'll fix it! Iofs kanske lite dyraren än 500sek...

      Radera
  8. Ett par rediga träskor är aldrig fel heller.

    SvaraRadera