onsdag 20 juni 2012

Motorcirkusen dödsrosslar?

Fan va synd att fenomenet Motorcirkus inte är i ropet längre.
Såvitt jag kan förstå, så solade sig ju dessa kringresande Indianryttare i glansen av sina dödsföraktande velodromshower ända in till slutet på 80-talet. Sen verkar det ha blivit iskallt på motorcirkusfronten?
Eller är det helt enkelt så att hussegubben inte är tillräckligt aktiv i sitt besökande av platser där dom turnerande sällskap som hänger sig åt underhållning som te.x striptease, försäljning av rostade mandlar och sockervadd samt nasande av allsköns jävla bråte är representerade?
En och annan fakir och spådam kanske också kan ha varit en del av den sällsamma skara jag på ett mkt förutfattat sätt, försöker beskriva. Det är nämligen på dessa platser jag misstänker att motorcirkusarnas orädda hjältar var närvarande. (Att dom dessutom var kungarna på kullen, och fick njuta alla dom fördelar som kungar i regel åtnjuter, ser jag som självklart.)
Jag har ett litet minne (som iofs kan vara planterat i mitt huvud av det homosexuella nätverk som styr Sverige) av att jag har sett Sala Motorcirkus på Mickelsmäss marknaden i den bedårande lilla pärlan Örsundsbro, en gång när jag var grabb...
Alla tunnorna borde ju finnas kvar, alla hojarna borde ju finnas kvar eftersom det förmodligen inte finns någon som är så verklighetsfrånvänd att han eller hon skrotar en Indian Sport Scout, alternativt låter den förgås på annat sätt. Så varför finns inte verksamheten kvar?

Sala Motorcirkus är ju  bara en bland många, det fanns ju åtminstone fem sällskap till, med en eller flera tunnor, ett axplock nedan.
Drei Abbins
Herlitz Motorshow
Willian Arnes Motorcirkus. Senare Erik Hansens Motorcirkus med William Arne
Hans-Tommys Motorshow
Cappers Motorcirkus "Fantomerna i Häxkitteln"

Jag vet inte om tunnor var vanligt på kontinenten, men det verkar som att Skåne är en aning överrepresenterat i den här svängen. Det kan ju bero på saker som att Skåne hade ett digrare utbud av marknader, tivolin och  annan obskyr verksamhet då det begav sig. - När farsans grabbar var små...
I Stockholm med omnejd hade folk säkert fullt upp med att tramsa på Nalen med juste smula och med att åka tunnelbana.
Gröna Lund borde ju ha haft en tunna, märkligt vore det annars?!

Jaa, det var väl det om det.
Slutsats:
Förr i världen var folk intresserade av dödsföraktande män och kvinnor. Jo det är riktigt. - Motorcirkussvängen är/var en jämställd verksamhet som bygger på den logiska formeln att OM man KAN köra en Sport Scout i en tunna så får man det, oavsett om man är man eller kvinna.
Det hade iofs varit skönt om detta fenomen uppkommit idag. Då hade varje motorcirkus varit tvungen att ha lika många kvinnor som män. - Vare sig nån av kvinnorna eller männen kunde köra eller inte, gärna att man valde in folk som var underrepresenterade i tunnorna, hur kul hade det inte varit att se folk som Bingo Rimér, Katrin Zytomierska, Blondin Bella, Nalle Knutsson eller kanske Adam Tensta, få blackout och slå på en kronvurpa i tunnan, alternativt fara över/genom nätet....
Nu för tiden är intresset för hårda motormän mindre än intresset för Sudan som charterresmål.

In i helvete ballt i alla fall! Jag saknart!
Undrar om det är möjligt att sadla om till Dödsryttare när man är såpass gammal som jag är?






















15 kommentarer:

  1. He he!
    Du e ju så gammal att du skulle passa in i en sådan samling med spådamer, fakirer och världens största fruntimmer etc..
    Du skulle kunna sitta i ett tält och uppspelta farsor tog med sina grabbar in för att få sig en glimt av världens äldsta gubbe sitta och dra nån gammal story/fundering om hur vida man ska duscha (eller kroppstvätta sig som du säkert säger) på kvällen efter en kopp kaffe eller före och om man då skall ta eventuellt något starkt och av vilken kulör i sådant fall..

    F.Ö så har du rätt om Mickelsmäss, jag var nämligen där.. (eller så har jag oxo påverkats av det homosexuella nätverket som styr Sverige...)

    SvaraRadera
  2. Hahaha! - Kroppstvätta sig! Swinkul...

    Jaså, det är till att driva gäck och spel med mig, din gamla spjuver.

    SvaraRadera
  3. har i min ungdom sett och upplevt både tunnan och klotet på stöde marknad på sextitalet tror jag att det var . det mest bestående minnet av denna upplevelse var sent en kväll när dom körde för fullt i tunnan och det blev strömavbrott och kolsvart det slutade med dunder och brak. jag kommer fortfarande i håg dom väldigt kraft fulla ramsorna som hördes i botten av tunnan . det var en upplevelse det.o21håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajajaj!
      Halvspännande att snurra runt där när det blir mörkt...
      Stöde marknad? Matfors? Sundsvall?

      Radera
    2. 4st mil västerut från sundsvall 2st mil från matfors och 1st mil från nedansjö där jag då bodde. o21håkan

      Radera
    3. Mmm, kanske känner till det världsberömda bandet Hazard?

      Radera
    4. Hej på er ska bara ge lite fackta om stödemarknad det du skriver om var min far Stig ingvar som körde då 1966 e 67 det blev mörkt i dromen. Det var en kille som blev svartsjuk på grund av att han tjejj visade sånt intresse för far min när han körde så killen drog ur el kontackten gissa om han åkte på stryk av tivoli grabbarna.ock dromen i bergsjö ni skrev om det är min gammla drom den fins nu i Bollnäs ock nu finns det en ny drom i västerås + att det byggs ytterligare en ny i sala. Mwh Hans-Tommys motorshow

      Radera
    5. Hans-Tommy?
      Jag känner mig mycket ärad över att du tittar in.
      Otroligt kul att du delar med dig av historien - Jag vill veta mer! ;)
      Kan du inte skicka mig ett mail?
      owekrans(snabela)hotmail.com

      Radera
  4. Som den teogoogliker man ju trots allt är emellanåt så kunde jag inte låta bli att kolla lite och det verkar som William Arne´s Motorcirkus fanns år 2009 iallafall. http://www.garaget.org/video/rbh7a80jlvdr

    SvaraRadera
  5. Har haft glädjen att beskåda dessa modiga skånska män i verklighet..på Barnens dag i min hemby.:)

    SvaraRadera
  6. Fii faan, det var grabbar med råg i ryggen !

    Skönt med gubben som körde med slips och vit skjorta.

    Tror ni dom får nåt kulturbidrag eller ?
    Antar att det bara är flöjtpunkare palestinasjalar som har sådana förmåner...

    Teater, opera ...jojo...

    SvaraRadera
  7. Nisse.
    Barnens dag, fan va juste. - förekommer sånt numer?

    Erik.
    Hehe, det låter som om du är lite besk...? Skönt att se att även en mycket balanserad befälhavare understundom kan brusa upp en smula. :-D
    Kul också att det var fler än jag och Arnold som gillade din HPD Spec.

    SvaraRadera
  8. Svårt att bli annat när jag jobbat med dessa kulturtomtar i drygt ett decennium ... Men,men... tänk ikke mer på de nu.

    Kul som fan med all positiv kritik och kul att hojen går som sig bör.
    Får se vad det blir här näst .

    Har lovat mig själv att det ska bli långgaffel igen när jag fyller femtio, men jag borde ju hinna få ihop nåt mer innan femtio!

    Har länge varit sugen på en trettiotals BMW krigare, kanske ska bygga en med modern snurra, dom finns ju på skroten för kaffepengar... hmm..

    Kanske är lite futtigt med bara 1200cc. :)

    SvaraRadera
  9. tyvärr har de flesta tunno rest till de sällajaktmarkerna.saladromen är såld till holland.william arnes kör enbart kikiksmarknad.hts tunna ligger vad jag vet nedpackad i bersjö hälsingland,i vilket skick vet jag ej.titta på tivoliforum där finns både bilder å historier runka ifrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym.
      Tivoliforum?! Det låter som nåt för mig.
      Jag fuskade ju en del som svajmastare i min ungdoms dagar.

      Radera