torsdag 14 juni 2012

Jag vill bara klargöra...

att det Curtissbyggda flygplanet P-40 Warhawk, helt klart måste vara ett av världens absolut ballaste flygplan. - Vackert, tufft och effektivt.
Grundkonstruktion från 1934, iofs med vissa modifieringar som te.x motorbyte, borgar såklart för att det är kvalitet på bitarna.
1938 premiärflög man med den första P-40 prototypen som gick under namnet X-40, då utrustad med en vattenkyld Allison V12 istället för den 14 cylindriga stjärnmotor från Pratt & Whitney, som satt i P-36 Hawk.
P-40´n användes flitigt under första hälften av andra världskriget och även till Kinas fördel under Kinas konflikt med Japan. Med reservation för att mitt minne sviker mig, så har jag för mig att till och med Ryssarna fick ett antal flygplan av modell Curtiss P-40...
Den sista P-40´n tillverkades 1944.

Att flyga ett flygplan av den här digniteten borde ju vara en av dom tuffaste saker man kan ägna sig åt. - Även idag alltså.
Så fruktansvärt stenhårt, att till och med jag har grava problem att ens vara i närheten av att förstå vidden av nåt dylikt.

Då var den saken ur världen, i morgon är det dom charmoliserade hjältarnas dag och jag hoppas att den eventuelle läsaren verkligen tar tillvara på denna dag och gör det absolut bästa av den.















11 kommentarer:

  1. Några frågor?

    #1. Fantomsaknar du Curtisfabriken lika mycket som jag Lester?

    #2. Vad tusan försigår på blden där alla plan står på nosen?

    #3. Vem tjänar mest i mitt län. finns hela listan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. #1 Förmodligen mer.

      #2 Jag tror att dom är skrotade och rensade, en kyrkogård rimligtvis.

      #3 Det borde väl vara Anders Zorn, han är ju berömd...?

      Radera
  2. Jag gissar att de parkeras så. Man välter helt sonika upp dem för att spara plats.
    Sen går piloterna på rad och bänder ner sitt plan när det är dags för krig.

    SvaraRadera
  3. Planen står så helt enkelt för att de är ett gammalt McGuyver knep för att flöda fuggarna för att snabbare starta när det börjar smälla lite.

    Min stora fråga är om Gunnar har flugit eller om han äger någon av dessa pjäser :-)

    SvaraRadera
  4. Jag fattar noll, vems blogg är jag inne på? Lesters?
    hur kommer jag över den otroligt coola bränsleblandaren till höger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Stellan.
      Kom in i värmen och ta en Grosshandlare. - Cigarrerna liggen i plastidoren... (Plastidor. - Ett sånt äckligt ord, jag kommer aldrig att vänja mig vid det)
      Ang bränsleblandaren så har jag lagt minst ett halvår av mitt liv och en hel del engagemang på att:
      1. Försöka få reda på vad den är till.
      2. Försöka få reda på om den går att köpa.

      Båda ovanstående försök har varit fruktlösa och jag har kommit till vägs ände i efterforskningarna.

      Radera
  5. Är du månne av amerikansk påbrå, Lester?
    Skriver man mer än en fråga till en amerikan, så brinner det i hans huvud och han svarar garanterat bara på en. Jag är inte mycket bättre själv, men jag har norskt(ni vet, dom som skjöt vår kung) påbrå.

    Jag tycker att det är läskigt att inte veta vems blogg jag läser.
    konspirationsteoretiker som jag är, har jag dock en tes:

    Bloggen är Stella Fares. Hon frestar fossilbränsledoftande vita heterosexuella män mitt i livet, med bränsleblandare och gamla jaktplan för att sedan hjärntvätta oss.

    Innan jag vet ordet av så är mitt enda mål i livet fler cykelbanor i Stockholm.

    Träd fram,Stella! Träd fram!

    SvaraRadera
  6. Stellan.
    Naturligtvis är detta mitt fantomnostalgiska kuddrum.
    Jag ser det som ytterst osannolikt att en hjärntvätt, bördig härifrån, skulle få dig att åtrå fler cykelbanor. Möjligtvis att du kommer att längta efter Mahognygroggar och känslan av, att likt en rejäl karl, sörpla liv i en nystoppad snugga där du ligger mellan dom nystärkta och lavendeldoftande spetslakanen och väntar på att melodikrysset ska börja...

    SvaraRadera
  7. Förresten!
    Finns det även Konspirationsteogoogliker?

    SvaraRadera
  8. Jag kan bli en den dagen Internet går snabbt.
    Lade du ner White Thrash raggarbloggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är blott en del av det White trash crew som äger den bloggen. Jag kände att jag behövde flytta hemifrån och så fick jag nys om en krispig lya har...

      Radera