torsdag 7 juni 2012

Jaha, dåså!

Nu ska vi se...
Jag har ju haft lite problem med mitt vansinne dom senaste dagarna, och det har säkert märkts att det inte har producerats några historier av vare sig den ena eller den andra sorten under den tiden.
Hur som helst så ska det börjas i rätt ända om det nu promt måste börjas någonstans. Rätt ända i det här fallet innebär en kronologisk fortsättning som tar vid efter det lilla sidovagnsekipaget.

Motorcykelmuseet som besöktes hade inte supermycket att bjussa på, men det fanns ett par grejer som till och med en asgammal gubbe som mig kunde uppskatta. Bl a. en jävligt schucker REX med alternativ "påhängare" eller vafan man nu ska kalla en pakethållarmonterad rova?
Ett par racers och en gammal orenoverad trotjänare fanns också representerade.
Det stod ett par Duccar där också. - Anledningen till det, enligt den oerhört trevliga personalen, var att den proktolog som startade Ducati, tydligen hade en buksvåger i Barcelona, och vid dennes frånfälle hade motorcyklarna skänkts till museet. - Förmodligen gick det inte att bli av med dom på annat sätt...?
Ballast var nog den HD, sidstånka som stod i entrén. - Jag antar att det är vardagsmat för den bereste läsaren men i mitt fall ramlar den in under kategorin "exotisch".
Är det en 500 eller?


Flottig logotyp!

Mmmm, köttkrok... vackert.

Värdefull packning.

Racerapparat

Racerapparat II

Fint är det onekligen.
Lika fint här...


Flucker broms på liten racermaskin.


Amrekanst!!!!

15 kommentarer:

  1. Beträffande hdn, googla peashooter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Ärtskjutare jag har sett är utrustade med toppventilspuffra...

      Radera
  2. Köttkrokar är fan riktigt porrigt!
    Finns det att få tag på? Någon katalogkännare som huserar här på sängbolmar bloggen?

    För övrigt så har bloggägaren ett så kallat e-mail i sin inkorg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det finns en snubbe här i Svea rike som har tillverkat några stycken på senare tid. Jag vill minnas att jag höll på att falla för frestelsen att köpa nytt när jag originalrenoverade min BSA, som tur var hittade jag till slut gamla grejer som jag kunde använda.

      Radera
  3. Jag får genast avbryta mitt arbete och åka hem för att slå i min tjocka bok...

    Återkommer med fakta.

    SvaraRadera
  4. Skulle tippa att det är 500 sida, mitten 30...

    SvaraRadera
  5. Oj, jag blev alldelles knäsvag av den där racerapparaten, får nog lägga mig ner och djupandas lite....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske vet vad det är?
      Hoppas att du inte får några bestående men av mitt lilla informationsstycke.

      Radera
    2. Djupandningen följdes faktiskt upp av lite några slagningar på google. Miguel Tapias var tydligen sköningen som fick för sig att slå ihop två st kart motorer med ett gemensamt vevhus i hopp om att tävla med ekipaget. Mer än så verkar det inte finnas att hitta på de språk jag behärskar...

      Inga men har jag fått från styrman på bloggen, däremot kan väl det frekventa läsandet var direkt kopplat till tidigare svagheter för groggar, gammal teknik och inspirerat språkbruk.

      Jo just det. ordet schukert ingår nu stadigt i mitt dagliga ordbruk, är det ett men?

      Radera
    3. MEN!?
      Det är snarare ett bevis på att du är en kvalitetsmänniska med ett stort kulturellt intresse, att du har en aura av kontinentalt vagabondliv omkring dig, plus att du sannolikt besitter ett sex appeal som skulle få dom flesta småpåvarna i din närhet att baxna om dom ens hade förmågan att uppfatta det...

      Radera
  6. Sådärja, nu har jag satt mig till rätta med uppslagsverket.

    Det skulle kunna vara en model A eller B från 1926.
    345cc och 8 hästar vid 4000 varv gav en topphastighet på hisnande 88 km / tim.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm...
      Jag tror nog ändå att det är en 500 från mitten på 30-talet.
      Räknas jag in i kategorin "Envis jävla Besserwisser" nu?

      Men jag vill noga poängtera att jag känner mig smickrad av att du tar dig tid med mitt förbannade trams. ;)

      Imorgon går raggen Erik! En Vespa med holk hade retat vilken höna som helst till ormax!

      Radera
  7. hdn är en 26 eller 27 350cc 500cc kom 29 och alla 28 och nyare har frambroms så det då..

    jolla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fakta. Sånt gillar jag.
      Jag fäller ned blicken, trampar lite nervöst och ber ödmjukt om ursäkt. - Inte på ett skitvärdelöst sätt, utan på ett uppriktigt och ärligt sätt.
      Förlåt Erik.

      Radera
  8. Ursäkt godtagen...

    Hehe..

    Väntar på nästa tåg till raggen, mycket nöje!

    SvaraRadera