onsdag 6 mars 2013

På begäran.

"Narcissism är en individs självupptagenhet, självförhärligande och överdrivna tro på den egna förmågan.
Sigmund Freud använde termen för att beteckna en tidig fas i personlighetens utveckling. Narcissism har också traditionellt inom psykiatrin bedömts som ett sjukligt tillstånd."

Hur som helst, här kommer lite bilder på Trajjan.
Att vinklarna inte är perfekta och att ljussättningen inte framhäver saker och ting på ett korrekt sätt kan jag tyvärr inte rå på, eftersom den lediga ytan i mitt garage inte tillåter att man baxar runt en Triumph med långt framhjul hur som helst.
Om den eventuelle läsaren har problem med att kvaliteten på bilderna inte är optimal, rekommenderar jag att den, istället för att slösa bort pengarna på att betala inträde till mitt kuriosakabinett, löser en s.k. "prova på prenumeration" på Allt om foto.








För att gjuta olja på dom vågor av ilska som brukar dra upp från havet av originalrenoverare, när dom får se motorhistorisk förstörelse av den här kalibern, vill jag passa på att bifoga några fotografier föreställande samma Triumph i det skick den befann sig i när jag signerade adoptionspapperna.
Nämnas bör dessutom att när dessa bilder togs så var den "I princip färdig" enl. dåvarande vårdnadshavare. - Jag och min advokat var dock av en annan uppfattning. Motorn verkade iofs renoverad...







21 kommentarer:

  1. En hejdundrande applåd, först borde du nomineras till "Svenska Hjältar" för bragden att ha rädda hojen. Efter det kan vi börja prata om vad du åstadkommit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar ödmjukt emot applåderna med öppna armar, samtidigt som jag bugar djupt.

      Radera
  2. Jösses! Det ser riktigt bra ut det där!
    Finishen ser inte ut att gå av för hackor.
    Komponering och proportioner är det som drar till sig mitt intresse, sedan är det dags att hänföras av hantverk. Stor plus för valet av bakhjul och lacken på tanken.
    Hatten av, trots en risk att att bli nominerad till skinkprins och asskisser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen.
      Skinkprins är för övrigt ett makalöst fint ord!

      Radera
  3. Ser mycket trivsamt ut pastorn !
    Blir det okulärbesiktning, grogg med uppstart och fyllevarning på lördag måntro ?

    Jag bidrar givetvis med min nya Weslakeruska för frikostigt adrenalintillskott !

    SvaraRadera
  4. Tror bestämt det har hänt nåt fruktansvärt i Lesters garage...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på blodpölen under Buicken på första bilden...

      Radera
    2. Det är ju Särimner som bor under Buicken!

      Radera
    3. Aha, ja då behöver vi ju inte fundera på vad som ska grillas iaf :-)

      Radera
  5. Eftersom den är avställd blir det väl ingen prov-/fyllekörning med "dödsskvadronen" i helgen iaf?

    SvaraRadera
  6. Arnold, det blev väldigt bra.

    (Tur att du övertalade honom att inte ha det kyssande paret i solnedgång som han bestämt sig för först.)

    Mycket stiligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ångrade mig ang. motivet sen - rent principiellt är jag numer emot alla typer av kärleksyttringar.

      Radera
  7. Det är inte bara hojen - hela din vagnpark har gjort att jag nu tagit beslutet att inte längre hälsa om jag möter dig.
    Sannsvensk avundsjuka i sin renaste form.

    Hmmf!

    SvaraRadera
  8. Fint är ordet. Jag måste säga att det alltid är roligt att se en cykel som har linjer och detaljer i harmoni.
    Särskilt beundrar jag det överlägset fackmanliga svetsarbetet på ursprungsversionen. Jag förutsätter att det var grundligt över-"moldat"(som jag uppsnappat att det heter i dessa kretsar) som modet föreskriver.Burr./ Acke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dom fina orden Acke.
      Givetvis hade man dragit på en paddingmacka över alla svetsar - jag kapade faktiskt bort en hel del unika saker från ramen efter att jag blästrat den.
      Motorfästet var ju bortom räddning så jag nödgades göra ett nytt.

      Radera
  9. Enormt snygg och harmonisk - såna vill man se och höra lite oftare! Jag ogillar dock att schavottera med min okunnighet och hoppades att någon annan skulle fråga, men kan inte hålla mig längre: Vad är det för konstig förgasare som liknar en kamera?

    /J B

    SvaraRadera
  10. JB,det är väl en så kallad Gardner, flitigt använd i tävlingssammanhang på den tiden nuvarande ägaren bar kort istället för mjuk byxa.

    Känner inte till hur vida de också går att bruka som kameralåda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kamera är ju en låda som ska vara helt ljustät, utom de bråkdelar av en sekund man vill att den ska släppa in ljus.
      Antar att Gardner är engelska grejer, och de är väl sällan kända för att vara täta?

      Radera
  11. Dom funkar som moviebox, jag hyrde såna som grabb på videobiten, med Porkysrulle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! - Porkys.
      Tänk att få låta den besudlade kroppen komma till vila på sofflocket medans Porkys, Deltagänget eller The goonies rullar i bakgrunden genom movieboxen...

      Radera
  12. Jag började fiska efter min gamla BSA-chopper idag, skulle inte förvåna mig om den är orörd sen jag sålde den för femton år sedan. Boré bär tveklöst en del av ansvaret om den återigen skulle hamna i min redan överfulla ägo!

    Gardner var det - tackar Fixarerik.

    /J B

    SvaraRadera