söndag 10 mars 2013

Jerker på besök.



Efter att sommarmiddagen klarats av dök det upp ett bekant ansikte på fastigheten, Jerker kom nämligen smygande i sin African cruiser.
I sin ränsel hade han något så gentilt som Rom, råsocker från sockerrör, is? och mynta - således blev det sommarkänsla även efter maten och vidare under den fortsatta aftonen.
Övriga som närvarade under den tidiga kvällen var Plund och hans fästmö, naturligtvis Ljuset i mitt liv, mina barn, min advokat och dennes dotter.
I takt med att tiden trevade sig framåt avvek gästerna och till slut återstod bara jag, Jerker och en flytande påminnelse av sommar i form av glas fyllda med två delar växtrike och en del himmelrike.
Vi motionerade våra hjärnor med att samtala om girighet, dumhet, ovilja och empati. Vi arrangerade även ett mycket spontant "swap meet" där jag bytte till mig ett 21" hjul med dubbelnockad 5" trumma mot ett invändigt gashandtag av absolut högsta kvalitet.
Man skulle ha ett cigarrum förresten! Eller åtminstone ett rum för samtal, av den mer seriösa sorten, och för den ädla konsten i att inmundiga smakfulla groggar. - Synd att man bor i ett katthus...
En fundering som besökt mig ett antal gånger den senaste tiden, är den angående hur det egentligen gick till när Per Oscarsson lämnade jordelivet?
Att hans hemman bokstavligt talat gick upp i rök är ju ett faktum, men varför? - Jag kan inte rå över att mina tankar avvaktande smyger runt sängrökningsteorin alternativt någon form av konspiration...
Rökte den gode Per?
Var han fortfarande ett vittne när han dog, eller kan han hans tidigare trosbröder ha välsignat honom med en något påskyndad himlafärd som kvitto på hans utträde?
Hade han kommit till vägs ände gällande den revolutionära tanken, och kan i så fall Komintern ha beslutat att begåva honom med en varm avtackning?
Kan fru Oscarsson kanske ha haft en förkärlek till att ta ett par halsbloss ihop med Johnny Blund?
Frågorna gällande frånfället av en av vår tids största är många, jag har sökt svaren i både Nordisk familjebok och i tarotkort, men ingenstans står dom att finna.
OM det var kommunisterna som stekte honom så lär ju Göran Greider veta - jag får nog börja med att fråga honom...

4 kommentarer:

  1. Cigarrum har jag.
    Nu skulle man bara ta och skaffa sig en uppsättning vänner som röker cigarr.
    Råsocker är användbart i många trevliga dryckeskombinationer. Jag tror fan att jag ska göra mig en Pitúrinha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brasiliens "nationaldryck" - cachasa, har ju en del att önska men råsocker kanske kan styra upp det hela?

      Jag tar nog en liten skvätt av det importerade bambubrännvinet, som för övrigt tenderar att minna en smula om genéverns oljighet.

      Cigarrökande vänner växer inte på träd. Men om cigarrökande vänner är kriteriet så behöver ju inte jag nåt cigarrum... Fan!

      Radera
  2. Per Oscarsson var periodvis medlem i Jehovas så förhoppningsvis är han i paradiset nu.

    SvaraRadera
  3. Det var mycket viktiga samtal under kvällen.
    Trevligt avslut med nattligt spontanswap efter heldagsswap hos blodsvens.

    Tackar för en oerhört treflig vistelse.

    På återseende, adjö.

    SvaraRadera