lördag 23 mars 2013

Fredag igen.

Till att börja med vill jag, från det innersta av mitt illaluktande väsen, be den eventuelle läsaren om ursäkt för mitt något sena  livstecken - eller dödsrossling för den som vill...
Jag har spenderat mina aftontimmar med ett besök på en s.k. "pubkväll" i den bygdegård jag räknar mig som tillhörig till.
Under denna pubkväll inmundigade jag inte mindre än tre stycken starköl - Zlatopramen. Som den uppmärksamme och minnesstarke besökaren vet så dricker jag, under normala omständigheter, inte starköl. - Inte mellis eller fålle heller för den delen...
Således kommer denna exkursion "lite på sidan av kanalen" som ju tre starköl innebär, resultera i att jag sannolikt kommer att få skörda frukten av mitt slarv i form av en ludermässig rektaldisciplin under melodikrysset i morgon. Det blir väl som gamla gubben Boré sade. - "Ett jävla spring bara för att blindskita en skvätt då och då."

Hursomhelst!
Vad kommer då den motbjudande massan av proletärer att hälla i sin vedervärdigt ohygieniska lekamen under en så makalöst gullig afton som denna? - I dryckesväg alltså.
Detaljerna är det som intresserar mig mina vänner, detaljerna... Glastyp, lukt, smak, anledning, omvärldens eventuella reaktioner osv, osv.
Tvivelsutan har en del av er redan avslutat dryckesresan sedan en stund tillbaks och då återstår ju inte annat än att redogöra för vad den framtida gårdagen hade i sitt sköte.

Något helt annat.
Eftersom jag uppskattar diskussionerna kring och studerandet av den så kallade "Brännvinsteologin" har jag, som lök på laxen, en del funderingar angående religionsfilosofi, och eftersom jag utgår ifrån att  vi i det här kabinettet hjälper varandra efter bästa förmåga, så ställer jag frågan:
-Kan man utföra osjälviska handlingar av en självisk anledning?
Eller för den som vill, det omvända:
-Kan man utföra själviska handlingar av en osjälvisk anledning?
Upplys mig.
Upplys mig säger jag!

Kvällen till ära vill jag slutligen  förmedla några små visdomsord ur Den heliga skrift, av Predikaren, Davids son.
Pred. 10:2
-"Den vise har sitt hjärta åt höger, men dåren har sitt hjärta åt vänster."

Dom säger att han dog för er...

10 kommentarer:

  1. Eftersom det nyss varit vårdagjämning firade vi fredagen med grillade revbenspjäll och en somrig lättgrogg, 1 2 3 Fanta å Rosè.

    Svaret på den filosofiska frågan är:

    Många undersökningar pekar på att alla som utför osjälviska handlingar gör det för att bli omtyckta och populära. Det vill säga osjälviska handlingar utförs alltid av en självisk anledning.

    SvaraRadera
  2. Rent tekniskt var det ju redan lördag när inlägget dök upp! Då kan jag referera till gårdagens bloggeri, här

    SvaraRadera
  3. Fredagskvällen bjöd på Hallands fläder och sockerdricka, då med ett extra stänk flädersaft... Lördagen hänges åt Ramlösa då det vankas enduro åkning imorgon..

    ///Philip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Philip.
      Du är tvivelsutan duktig på att kombinera växtrike och himmelrike!
      Hur lyder blandningsförhållandena enligt Philips bok?

      Radera
  4. Ska väl inte sticka under stol med att gårdagens groggar innehöll ca 60-70% virke, dock tillåter denna blandning 50/50 om inte 40/60 på grund av saften (som ja såklart gjorde i somras och frös till isbitar, en isbit/grogg ger smak och svalka)

    /// Philip, grogg intresserad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Groggintresset förbrödrar.
      Lättgrogg är faktiskt min favoritgren.

      Radera
    2. Jo, lätt grogg i all ära.. Sommartid håller ja mig till de oxå fast igår va de väl kallt!
      Ska du pröva fläder så tipsas de om "Nils Oscar, fläder lime" finns på glasbanken... Passar sig dock bäst på sommaren!
      Onsdagens fisketur innehöll klassikern minttu/pucko och den var av lättgroggs typ...

      Radera
    3. Minttu/Pucko! Det låter som en vinnare vid utelek.

      Radera
    4. Serveras varm direkt ur termosen... En klassiker på den östgötska slätten!

      Radera
  5. Förbi ses "Lill-lördags groggen"?

    //Philip

    SvaraRadera