måndag 17 juni 2013

Sveket...

Med endast den djupaste kärlek som drivkraft fortsatte jag att fippla med magneten idag. Efter lite pyssel hade jag återigen ordentliga gnistor på båda stiften och vid test utan stift hoppade gnistan åtminstone tjugo millimeter om man hade lite rulle på grejerna.
Så.
Återmontering av magneten, ställa tändningen, flöda, kicka - skiten hoppar igång men går fortfarande taffligt på ena burken.
Bytte stift - samma visa.
Amfetaminskruvade på fuggarna - ingen skillnad.

Nästa scen:
Huvudpersonen lägger sig ned på golvet och tänker på den obesvarade kärlek han sköljt över sin Triumph. Den otacksamhet den visat honom på sista tiden var obeskrivlig. Var detta tacken? Hade dom till slut nått vägs ände? Hur skulle han förhålla sig till deras relation efter det inträffade - OM det nu fortfarande fanns någon relation kvar efter detta? - Han var i nuläget inte övertygad om att så var fallet...
Det snurrar i hans huvud, han reser sig på ostadig ben och raglar ut i försommarnatten. Månen är i nedan och tunga mörka moln tornar upp sig österut.
Han faller på knä utanför sin verkstad och tittar med tårfyllda ögon in genom den halvöppna dörren. - Där står det, monstret han skapat, vad som skulle ha blivit diamanten i hans amatörmekaniska krona och tillika det yttersta beviset på att den narcissistiska ande som valt att använda hans kropp som boning var ytterst verklig.

Månen går i moln och det blåser upp en smula, han anar att ett duggregns subtila entre var i faggorna, han reser sig återigen upp och skjuter igen garagesporten medan han föraktfullt spänner ögonen i sin nemesis.
"Jag orkar inte med dig längre din djävul!" väser han innan han vänder på klacken och går in i bostadshuset. Han noterar att den fräna doften av svek ligger tung över fastigheten
Precis då känns inget mera självklart än att låsa garaget och kasta bort nyckeln, han antar dock att några timmars sömn kommer få honom att som vanligt släppa alla sunda tankar och åter promenera in i den mentala ohälsans svalt upplysta kallbadhus.

Ridå!

Nu är det uppför kan jag meddela, orkar inte med fler moment nu...


16 kommentarer:

  1. Så nu går den plötsligt, om än taffligt på den andra burken också? Visst var väl den stendöd förut?
    Vissa fordon är förhäxade, och saknar helt empati. Hur mycket kärlek man öser över dom, så kräver dom bara mer.
    Det är inte värdigt för en man att få stryk av metall, jag tänker så det knakar... Och återkommer om jag kommer på nåt.

    SvaraRadera
  2. Fyrar den av den andra burken vid rätt tillfälle? Långsökt tanke, men magneten kanske är till en annan konfigaration.

    SvaraRadera
  3. Som en "tröst" ska jag berätta en anekdot från förrivärden, när jag trots min fäbless för Norton, sporadiskt umgicks med killarna som körde med gamla konstiga V-motorer utan hästkrafter som låter som om dom misständer, även när dom enligt uppgift är i topptrim. Nog om det.

    När jag en tidig morron besökte deras klubb hade en av killarna skruvat ihop sin hoj med en såkall knogskallemotor och utrustad den med en Morris magnet. Nu skulle han minsam bara trampa igång den och åka på knutteträff.

    Jag stannade naturligts kvar för att se när underverket skulle starta. Problemet var dock att den bara behagade puffa till lite nu som då varvid ett frenetiskt tändningsintällande tog vid. Jag gav upp och kickade igång min Norton (på fösta kicken naturligtvis) och åkte därifrån.

    När jag gjorde återbesök på eftermiddagen höll han fortfarande på och kickade. Jag föreslog att ifall han hade lagt i en växel på morgonen så borde han ha kickat sig halvvägs till träffen redan. Sorti under att jag duckade för allehanda verktyg.

    När jag ett par dagar senara vågade mig tillbaka hade felet lokaliserats. Pga det enorma S&S insugsröret blev det för lågt gasflöde från förgasaren och motor fick inte tillräckligt med bränsle.

    Vad det är för problem med din vet jag inte, förutom att det inte är en Norton :)

    SvaraRadera
  4. Kontaktpunkterna för rotorn i magnetlocket sitter ju mitt emot varandra, en på 180 och en på 360, då tänder den ju stiften med 180 graders mellanrum och så ska det väl vara?
    Jag kan inte riktigt släppa tanken på att det är varg i fuggen...

    Varför spenderade jag inte min ungdom på att lära mig nåt!?

    SvaraRadera
  5. En traja är en känslig och nervös maskin som kräver mycket kärlek. Om tändningen är rätt, så är det fel på bränsletillförseln, rengör fuggen o kolla alla slangar, eller att den drar in tjyvluft genom fuggen, ventilerna eller toppen, kolla kompet. Excorsism är sista utvägen.

    SvaraRadera
  6. Går det inte att kolla med stroboskoplampa ifall det tänder på rätt "ställe". Då skulle du iaf veta att det inte är tändningen. Roterar en sånadär magnet med samma varvtal som kamaxeln (halva vevaxelhastigheten)? Rent spontant så får jag för mig att 180°/2 inte blir rätt men det kanske är en tankevurpa.

    SvaraRadera
  7. Tankevurpa? Vad menar du egentligen med 180°. Kan du fota lite. Trodde först att båda stiften skulle tända samtidigt som hos en "normal" parallelltwin. Är det inte bara nocken som öppnar brytarspetsarna som bestämmer utan den extraknäcker som strömfördelare oxå? Kör du med någon specialare?

    SvaraRadera

  8. Tjuvluft kan man kolla enkelt med lite "one-shot" eller motsvarande.
    När jag skulle ställa tändningen på min Scrambler använde jag en glödlampa så att jag skulle få grundinställningen, sedan finjusterade jag efteråt.
    Tändspolar går förvisso "aldrig" sönder men flyttar sig felet om man byter plats på dem?
    Står tändningen någorlunda rätt och ger fet gnista (vilket 20 mm låter som) så låter det som förgasaren.
    Det sistnämnda kan vara en stor portion önsketänkande från min sida då jag är "MC-elallergiker"...


    Borde skämas att försöka ge relationsråd, när jag knappt kan knyta skorna själv.

    Är det alldeles för ödesmättat att luta knarren mot en vägg med en armefilt över sig och leva som särbo ett tag? Min egen FemmeFatale stod i flera år. Som ett monument över ett havrerat äktenskap. När en vän ville köpa loss den insåg jag att jag älskade våldsamt att hata den. Likt ett gammal streberpar av urgamla sorten som är hatar förändringens vindar kommer vi tyvärr följas hela vägen till graven. Så jag kunde lika gärna försöka igen. På pin kiv skaffade jag dessutom en 10 år yngre konkurrent. Bara så att FF skulle behöva anstränga sig, åtminstone lite, för att vara med i matchen.
    Numera rullar FF igen men förspiller inte ett ögonblick att utdela svinhugg, när jag tror att vi förstår varandra. Det håller sinnen skärpta. Ett liv på räkmacka gör en dum och förslöad. Detta inlägg har på intet sätt hjälpt dig till en lösning med magneten men kanske visat att du är inte ensam i din ångest.

    SvaraRadera
  9. Kom på, en Bosch-magnet jag hade (till en stationärmotor) hade en tunn och fin spricka i bakeliten som gav överslag, gnistan var helt OK men kom ibland lite slumpmässigt....

    SvaraRadera
  10. Precis, magneten tänder på varannan takt, andra system som boyertändningen exempelvis tänder på båda stiften varje gång, även på avgastakt. Prova att byta plats på tändkablarna och se om det hjälper.

    SvaraRadera
  11. För att bringa lite klarhet i det här med single fire magnet för parallelltwin så bifogar jag en länk där det finns en bild.
    Varsågoda!

    http://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=97710

    SvaraRadera
  12. Haru bytt plats på tändkablarna än? Bytt plats på fuggarna?
    Vi kräver ju svar, du har dragit ner oss i skiten!
    Byt även plats på kolvarna.

    SvaraRadera
  13. Stellan.
    Imorgon är det fuggarnas tur att flytta, om inte det funkar är det sannolikt min tur att flytta - till Sidsjön!

    Mitt tidigare så rena och sorgelösa hjärta håller sakta på att fyllas med ett hat så rent att det skulle kunna förgöra mänskligheten...
    Som tur är så får man, via Public Service, ta del av rapporteringen kring de svenska jihadisternas äventyr. - Hade det inte varit för det faktum att det faktiskt finns etniska svenskar mitt i livet som frivilligt riskerar sina liv till fördel för en islamstat med sharia och hela skiten, hade jag nog redan gett upp.
    "Svenskar" är ju numer ett ganska vitt begrepp men jag antar att det handlar om vad man kallar för "etniska svenskar"?

    SvaraRadera
  14. Jo, nog är dom etniska allt, men knappast av samma etnicitet som du. Om det nu finns nån etnicitet, det får ju knappt finnas kön längre.

    SvaraRadera
  15. Var inte ledsen, när du väl hittat felet så kommer du bli så jäkla lättad och glad. Din Rocket.

    SvaraRadera
  16. Fattar fortfarande inte hur det kan bli gnibba på båda stiften samtidigt ?
    Låt höra mr magneto !

    SvaraRadera