lördag 8 juni 2013

Marint guldkorn.

Dagen bjöd på festligheter iform av oljekylarbyte i backslaget på Kyrkoherdens segelbåt.
Efter bortmontering, byte av oljekylaren samt återmontering kan jag informera om att det är klart begränsat maskinutrymme i en Beneteau 411.
Eftersom oljekylaren, som för övrigt bara består av ett rör instucket i ett annat, hade frusit sönder och således svällt inuti backslaget blev det till att slå ihop hela pipan på alla ledder för att få ut den.
Att efter bytet och montering av "kopplingskåpan" få uppleva glädjen i att fiffla i axeln i kopplingen med backslaget på raka armar, ståendes i partär utan att se nåt var i det närmaste att likna vid en utomkroppslig upplevelse.
Vi blev i alla fall färdiga så nu är det bara en tidsfråga innan det återigen är dags för sjörövning.

Såhär med facit i hand hade Jokers och till och med Bug run smällt aningen högre...

I informationssyfte bifogar jag även ett par bilder som inte har ett dugg med saken att göra:
1.Advokatens nya sporthoj - Eller "PVC Bidé" som Gunnar har lärt mig att det kallas...
2.Min nyinköpta Fairbanks Morse i bruksskick.
3.Kaffebrickan som dukades fram när respekterade reportern från Höglunda förärade mitt gods med en visit.






1.
2.
3.




13 kommentarer:

  1. Varför är backslaget vattenkylt? Ska han backa jorden runt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är sista meningen i frågan någon sorts Maritim humor?

      Radera
  2. Stellan.
    Jag kan ingenting om backslag, vare sig varvtalsmässigt eller konstruktionsmässigt så jag vet inte. I det här specifika fallet var jag bara hyrda muskler.
    En passus är att påsticket till backslagsoljekylningen sitter på saltvattensidan...
    Att han skulle backa jorden runt tror jag inte - båten är ju full av segel.

    Anonym.
    ?

    SvaraRadera
  3. Ja, vad kan den anonyme karln mena?

    SvaraRadera
  4. - "Ska han backa jorden runt?"

    Är det en seriös fråga?

    SvaraRadera
  5. "Alla" backslag på modernare motorer är kylda och har så varit de sista 50 åren.
    Det finns ju ingen fartvind som kan kyla runt ett backslag.

    SvaraRadera
  6. Strunta i båtarna, skittråkigt ju.

    SvaraRadera
  7. Anonym, det är en vinkling av en frågeställning om vad nyttan är av vattenkylt backslag.
    Trots avsaknaden av fartvind förstår jag fortfarnde inte riktigt nyttan, men inser givetvis att behovet finns, annars skull ingen tillverkare krångla dit ett.

    En växellåda med rak eller snedskurna drev(hypoidväxel är skillnad) borde inte alstra särskilt mycket värme, och det finns mängder av hojar där lådan snarare värms av motorn(som saknar oljekyl) än svalkas av fartvind. Någon effekt att tala om lär det knappast vara i en segelbåt, heller.

    Men som sagt, den sitter ju där av en anledning, det är bara jag som inte fattat anledningen.

    SvaraRadera
  8. Backslaget kanske var tyskt, konstruerat enligt principen: Warum einfach machen wenn man es schön und kompliciert machen kann. Där har Ni en anledning! / Acke

    SvaraRadera
  9. Som vanligt väljer jag att tro på min surrogatfarsa. Inte av anledningen av att han är min fadersgestalt, utan för att han kan en del skit.

    SvaraRadera
  10. Till och med AQ-drev eller inudrev eller utombordsdrev, volvo som mercruiser har en form av kylning även om halva tingesten där bak på båten släpar i vattnet.
    Volvos drev cirkulerar oljan för bättre kylning, Mercruiser har lite olika lösning på olika drev, men de minsta dreven (Alpha) med högre effektuttag brukar man montera på drevdusch för att de inte ska bränna upp oljan och lagerhaveri som följd.
    Prova nångång om ni åker en båt med drev att lägga handen på drevet när båten går full patte, du håller inte handen länge på drevet innan du bränner dig.

    SvaraRadera
  11. Man bukar ju säga att:
    -"köra på sjön är att som köra bil i konstant uppförsbacke"
    Dvs. det är större belastning på grejorna vilket resulterar i högre värmeutveckling med följd att kylare behövs.

    SvaraRadera
  12. Jag har redan skrivit en kommentar och erkänt att jag kommit på det som Grogg skrev. Men nu ser jag att jag aldrig fått in den.
    jag erkänner i alla fall min gränslösa dumhet, och förstår nu.

    SvaraRadera