fredag 7 juni 2013

Kort och gott - Fredag.

Som den törstande ökenkorsarens välbehövliga oas är den här. Dagen vars afton sedan urminnes tider bjudit in till kontemplation, avkoppling, såväl högtravande som patetiska funderingar över livets strapatser och den egna förmågan, och inte minst allsköns, både rimliga och ytterst orimliga kombinationer av Systemaktiebolagets produkter.
Att låta en klunk av den rumstempererade rommen blanda sig med den bittra smaken av livet kan onekligen vara en fröjd, på exakt samma sätt som den första Häxan fröjdade tonåringen i dess jakt på livets pärlor.

Så till det viktigaste.
Vad kommer den yrkesverksamme, och därmed motboksberättigade, familjeförsörjaren att smycka sitt inre med en kväll som denna?
Den socialt utslagne besitter naturligtvis inte samma frihet när det kommer till lyxen att välja och vraka bland dom vätskor som kantar den slingrande stigen mot den spektakulära personliga undergången; ändå lockas jag, med samma brinnande nyfikenhet och på gränsen till sjuka entusiasm, av tanken på vad denne valt att underhålla den aldrig avtagande fyllan med?

Låt nu edra hjärtan komma till tals och bevara inga hemligheter angående detta. - Och kom ihåg! I kabinettet faller inga skuggor då solen alltid står i zenit däri.

God afton.

10 kommentarer:

  1. Tittar på när arvingen käkar majskrok och dricker kravatten...

    //Philip

    SvaraRadera
  2. Goderafton! Nu var det ett tag sedan jag lämnade någon kommentar här pga utlandsvistelse och dyligt trams! Nåväl, här tjyvstartades det redan på onsdagen då jag blev medbjuden på en båttur i skärgården utanför Nynäshamn av en arbetskollega. Magiskt att sitta på en klipphäll och dricka rom (Mount Gay Extra Old) med öppet hav framför sig... I övrigt så slank det ner ett par Gin och Tonic och det kommer det göra ikväll med, skål!

    SvaraRadera
  3. Den gassande solen tarvade en vodka russian. I övrigt har jag också sänkt en corona med lime och njuter just nu av en espresso med calvados. Är ganska säker på att det lite senare blir en highland park också.

    SvaraRadera
  4. Staropramen ur plåtburk och Famous Grouse ur plastflaska, vad f.n är det som händer? Jag "mellanlagrar" iaf gåsen i rejäl Irländsk tumlare av glas.

    SvaraRadera
  5. Du vet ju redan vad jag druckit idag - Boréiskt kaffe. Utan punsch. Inte för att det bjöds snålt, utan för att farkosten behövde styras hemåt med stadig hand.

    Trevlig cigarr, dock. Tacktack!

    SvaraRadera
  6. Hade tankar om att fira värmen med Rosévin efter lunchintaget. När uret sedan passerat såväl sexslaget som sju och jag hamnade i ideellt karmastärkande arbete så föll det ur minnet. Nu hemkommen i soffan letade jag fram en importburk ur svalen får bli kvällsmål.
    Trevlig kväll! Hasse G

    SvaraRadera
  7. Mariestad Export, och till denna dryck valdes det ut en Saint Luis Rey Serie A '07

    SvaraRadera
  8. Hjälp! Senkvällen har jag blivit påtvingad frugans egenkomponerade rose-blandsaft-ramlösa komposition. Lyckligtvis nog är jag herre i huset tillräckligt nog för att smyga till mig en och annan Farmors Gås, nu som då...

    SvaraRadera
  9. Har fan inte hunnit att dricka något...I morgon ska jag glo på folkvagnar.

    SvaraRadera
  10. Trevligt med så många bekanta ansikten här ikväll.
    Dessutom verkar ingen av er sitta i sjön när det gäller avkoppling...

    SvaraRadera