tisdag 7 februari 2012

Vad är det med gamla grejer egentligen?

Jag fick hem en liten påse med en uppsättning vipparmshuslock till Triumph idag, tidigt -70 tal kanske...
Hur kan det komma sig att gamla grejer känns så mycket schuckrare än motsvarande saker som är nya/halvnya?
Är gamla grejer generellt bättre/snyggare, eller är det bara så att trångsynta personer med en sviktande social förmåga (som undertecknad te.x.) tycker att det förhåller sig på det viset? Kan det gå så långt att man av princip avfärdar allt nytt som oanvändbart, och är det isåfall en sjukdom?
Jag drar den återkommande frågeställningen. - Om prylarna hade varit tillverkade 2009, hade man blivit lika nöjd över sitt inköp då, eller hade känslan varit snarlik den lite tomt förnöjda känsla man får när man köpt två liter mjölk, ett paket röda Chesterfield, 1,5 liter Grappo och hushållspapper?
Enl. mig så beror känslan för tingestens emotionella värde inte på om man behöver den/ska använda den eller inte, ibland, eller tom. ganska ofta, kan ju grejer som man inte ska eller inte kan använda, kännas mer värda än saker som man verkligen måste ha.
Jag skulle kunna tänka mig att dom gamla Wassell locken är lockens motsvarighet till en gammal skön gubbe? - Följdakligen är dom nya locken födda runt 1982.
Mmm, det där med psykiatri är ingen lätt vetenskap, jag får väl kolla i min journal om det står nåt om det här där...Det sista man vill är ju att bli beroende av gamla saker, men jag kan tänka mig att det är lätt hänt där dom i många fall, ståtar med all sin, ofta patinerade genuinitet, historia och inte minst det odiskutabla faktum att prylarna i regel har varit med en stund längre än en själv.
Det måste vara ett rent helvete att axla ett sådant beroende, som lägger sig som en liksvepning kring kroppen och, om man har otur, kanske klänger sig fast vid ens i övrigt klanderfria psyke, på samma sätt som Börje Ahlstedt klänger sig fast vid Den Kungliga Dramatiska Teaterns scener och personalutrymmen.
Den här funderingen tarvar verkligen en Bellman Siesta och ett bad, jag blev orolig...

Bifogar bild på gammalt VS. nytt. - Bedöm själva vad som är bäst, om du tycker att den nya känns bäst så är du sannolikt en mindre introvert människa än jag och kan fira detta med Lättgrogg innan läggning.
Gamla

Nya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar