fredag 5 juli 2013

Fredag.

Återigen har arbetsveckans mäktigaste företrädare anlänt i all sin prakt.
För egen del har fredagen serverat traditionellt förvärvsarbete, precis som vanligt. Under min färd mot mitt hemman kom den dock smygande - fredagskänslan. Jag misstänker dock att den förstärktes en smula av det faktum att både Gogol Bordello och  Karl Gerhard uppträdde i vagnen.
Eftersom jag känner mig upprymd kommer jag eventuellt, och om andan faller på, att skruva lite Triumph och kanske strö lite kärlek över mina små träd. Dom senare får inte så mycket kärlek längre vilket i sin tur har gjort att ytterligare dåligt samvete tillförs till min redan rågade ränsel.

Att få fira fredag, med allt vad det innebär, bjuder upp till både glädje och tacksamhet.
Att tillvarata fredagens utsträckta hand är av yttersta vikt när det kommer till andligt välmående och den kulinariska aspekten är naturligtvis ett led i detta välmående. Därför vädjar jag till den eventuelle kabinettbesökaren att ta tillfället i aktning för att bereda och njuta den mest sagolika manna. Att spisa märgbenen eller den, kvällen till ära, mjölkredda strömmingsvällingen barhuvat är sällan ett gastronomiskt mästerverk, utan därtill höra såklart endast de något ädlare dryckerna ur den sällsamma floran av dryckesdestillat.
Huruvida den kedjerökande och därav andtäppte positivhalaren kommer att begagna sig av bacchi nektar under kvällen eller ej vet jag inte, vad jag däremot tror mig veta är att den stadige hamnsjåaren eller den gatlevande gamängen, med sina något grovkorniga genusuppfattningar, kommer att ha fyllt sitt kroppsliga krus till bredden innan natten övergått i gryning.

I mitt kabinett kommer det, precis som vanligt, att vankas allsköns källor till kroppslig och andlig fägnad för den intresserade - oavsett om denne råkar befinna sig inne i logens värme eller om den raglar omkring utanför dörren med dryckesdjävulens sylvassa klor djupt inborrade i den söndertrasade själen.

Vad kommer då den lilla människan att dricka i sin jakt på en stunds intermission från samtidens hotfulla och dreglande käftar?


24 kommentarer:

  1. Havanna Club och cola... Gogol Bordello är inget man kastar på sophögen, skön lirare då speciellt live!! Här spelas Viggen på bryggan...

    //Philip

    SvaraRadera
  2. Åh, Viggen! - Bröderna Lindqvist´s version är fin.
    Lite bryggtips från mig till dig.

    Carl Jularbo:
    Lyckobringaren.
    Drömmen om Elin.
    Livet i finnskogarna.

    Adolf Jahr:
    Blonda John.

    Hootenanny Singers:
    Alla Dan Andersson tolkningar samt en hel del av deras Taube tolkningar.

    SvaraRadera
  3. Åh man bockar och tackar, efter några år som rumpmas känner ja till Herr Jularbo! Ja söker i arkivet ikväll alternativt ger mig på dragspelet!!

    //Philip

    SvaraRadera
  4. Här dricks för en gångs skull rom och cola och en slatt citron, sen lyssnar jag på ,med risk för att svära i kyrkan,Black Sabbath!
    /Mr Snoid

    SvaraRadera
  5. Herr Svartsjö med tillbehör är hos svågerjäveln på Åland här dricks det Lapin och Gammel Dansk, tålamodet tryter redan efter ca3 timmar i idiotens sällskap.
    Hur ska man klara av 3v. här på semestern plus att besvärföräldrarna är här alla 3 veckorna?

    SvaraRadera
  6. Philip.
    Insinuerar du att du trakterar kistorgel!?
    Isåfall är det ju bara att putta speldosan i sjön och bli självförsörjande på klämmiga bitar.
    Hur smakar romgroggen?

    Snoid.
    Svära i kyrkan? Nej du kan vara helt lugn. - Högt i tak och allt det där...
    Vilken platta spisar du?

    Svartsjö.
    Hoppsan! Jag trodde att svågrar var justea i regel? Swinjobbigt om man råkar bli släkt med nån som är värdelös...
    Gammeldansk är en mycket behaglig dryck, bra val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i uppstartsfas fortfarande, lär av äldre släckting.. Det räknas väl som en kulturgärning??

      //Philip

      Radera
  7. En skvätt J&B. Outspädd och rumstempererad. Svartsjö: tragiken framkallar ändå viss munterhet, tackar!

    Lyssnar på The Head Cat. Big River är en bra bit.

    /J B

    SvaraRadera
  8. Morfar sa, "vänner väljer man, släktingar får man."

    SvaraRadera
  9. Pale ale från Pang pang Bryggeriet i Hökis...

    SvaraRadera
  10. Tjenarr Drusdr. När kommer du på besok i väckam ?

    SvaraRadera
  11. Xylografen.
    Pang pang i hökis???
    Ja, se stadsbor... ;-)

    Jerker.
    Jag tänker försöka locka dig med två kubik tryckt virke som ligger här på gården och glänser.

    SvaraRadera
  12. Käre Lester, Jag spisar med välbehag det allra senaste allstret från nämnda orkester. En härlig 70-tals känsla,änligen låter det som när det begav sig.
    /Mr snoid

    SvaraRadera
  13. Erik, är du lite på kanelen? Jag har gått på semester idag, kommer gärna förbi på ett besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer.
      Det kändes roligare igår.

      Ta hojen och sväng förbi i solskenet.

      Sen lunch i veckan, kanske Lester bjuder på en kopp efter jobbet ?

      Radera
  14. Ja idag har det blivit ett pottpurri av dryckjom. Hann skicka i mig ett stift från Jämtlands bryggeri innan droskan anlände. Väl i tätorten har det blivit någon flaska Rosé, en Dry Martini för att väcka matlusten, ett glas champagne en bekant gentleman bjöd på och en avrundning med Bloody Mary för att obstruera mot normen i sällskapet. Trevlig helg!
    Hasse G

    SvaraRadera
  15. Satan, vad ni krökar! När blir det skärgårdsväder här igen??

    SvaraRadera
  16. Stellan.
    Jag satt faktiskt på min kammare och skämdes lite över att jag negligerat vädret vid Märket under den senaste tiden...
    Ett försök till bättring bör komma till stånd så fort min vagnspark är representativ.

    SvaraRadera
  17. Philip.
    Djävulen vad mysigt att sitta på bryggan och riva av top hits på ett enradigt Magdeburger spel!
    Själv trakterar jag tyvärr inte ens durspel...

    Jerker.
    Självfallet bjuder jag på kaffe, men grovdoppat börjar sina...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men livet är rätt fantastiskt långt från storstaden och moderniteter, dragspelet är en klar stämningshöjjare!!

      //Philip

      Radera
  18. Nu är jag full. Har druckit fulöl ur plastflarra i Karlskrona. Jävligt ovärdigt!

    SvaraRadera
  19. Lester.
    Apskaftet blir som förbytt när han dricker, och när han dricker är det som en hel karl.
    Allt man kan tänkas irritera sina medmänniskor med tycker han är EXTREMTkul på fyllan oavsett vad alla andra tycker oavsett om man protesterar högljutt och säger till att låta bli.
    Det bästa botemedlet är att tanka i han fulgroggar blandade 70/70så han slocknar men det brukar bli en del guitar hero, karaoke, trumsolon, musik lyssning på obskyra band på högsta vomym, gräsklippning, rostslipning medelst vinkelslip, ringa idiot kompisar som alla ska prata med, traktor körning, fyllevarva DT:n...listan går att fylla hela internet med på grej er han ska göra innan lampan släcks.
    Å nej han är nästan 50 men med 2-3öl i pannan blir han 15 igen och alla spärrar släpper.

    SvaraRadera
  20. Svartsjö.
    Oj då!
    Det där låter inte alls roligt, bara jobbigt faktiskt...

    SvaraRadera