tisdag 9 juli 2013

Altanbygget.

Ikväll började altanbygget. Min högt ärade svärfar tog, i egenskap av byggmästare, på sig rollen som arbetande arbetsledare.
Till sin hjälp hade han undertecknad och dennes mycket goda vänner Sebban och Jerker - eller FixarErik som han kallas ute i stugorna...

Det går onekligen ganska fort när man är några stycken som trampar på. Tyvärr så var jag lite kort om virke på slutet så arbetet avbröts men förväntas fortsätta imorgon.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag begåvats med världens bästa svärfar och en umgängeskrets som tangerar gränsen till det ofattbara när det kommer till att hjälpa en luffare som mig, att alla mina vänner besitter, visserligen vitt skilda men för den sakens skull inte mindre gentila, kunskaper och kvaliteter gör ju inte saken sämre.
T ex. Jerker med sitt levebröd som snickare och därmed vana att hantera jobbiga petimetrar som mig, och Sebban med sitt alltid sylvassa sinne för estetik och förmåga att göra mig på bra humör.

Mitt i alltihop så kom dessutom min advokat smygandes med en stark öl i handen, enligt egen utsago unnade han sig en malt efter att ha lagt ett par varv med motivsprutan på en kundhoj. - En Sportstertrike?!
Sportster med trikekit är inget som orsakar ett spänt läge framtill på gabardinbrallorna direkt, men jag är säker på att lacken kommer att göra den så bra som den kan bli. - Oavsett om man gillar motivet eller inte...
Till slut började advokaten och Sebban, som vanligt, med sitt samstämda mantra om Harmangafflar och "New York heroinist choppers". Naturligtvis är det inget jag missunnar dom, snarare att jag känner mig trygg och lugn när allt är som vanligt.

Stort tack och god afton mina vänner!

23 kommentarer:

  1. Blir bra du! Så in i helvete driftig som du är önskar man ju att man själv vore. Renovering och bygge i mina öron förknippas starkt med ångest och ett lustigt sug efter en sup just nu.

    SvaraRadera
  2. Roligare än att sitta hemma och va pank på sin sk. semester man lyckats lura till sig genom att vara pappaledig när ungarna egentligen hänger med nya snutfarsan, skratta lite påkommet och igenkännande med en klump i halsen till Kjell Höglunds Man vänjer sig. Mkt. roligare faktiskt, fint skrivet å.

    SvaraRadera
  3. rocket.
    Du har så rätt.

    Sebban.
    Tråkigt och lite självutlämnande? - Absolut.
    Bra formulerat och, trots allt, underhållande? - Något djävulskt!

    SvaraRadera
  4. Mår man lite svajigt eller bra för den delen sjung ut, spar timmar hos psykdoktorn. En mardröm är också en dröm osv. ses ikväll om det inte blir för sent hos Ulva-gubben.

    SvaraRadera
  5. Påverkar detta på något sätt leveranstiden på den gyroupphängda minibaren/cigarraskkoppen?
    Borde jag komma förbi med skruvdragare och korkade tillrop?

    SvaraRadera
  6. Gyrot är på planeringsstadiet...

    SvaraRadera
  7. Sebban: Är det så illa ? Om du vill så kan jag berätta om mitt psykbryt som gav mig 7V extra semester...
    Ööööö....Vad skulle du ha för knarren ?

    SvaraRadera
  8. En vanlig dag bara, ingen fara på taket direkt. Skulle vara kul att höra om din semester när du kommer å hämtar bajken, kom å glo och släng åt mig ett bud eller nåt. Risken finns att den blir stel och att finax står för kulorna annars ;)

    SvaraRadera
  9. Som dagdrivare gäller det att vända på kulorna.

    SvaraRadera
  10. Luktar det bidragsmygel här, eller missförstod jag?

    SvaraRadera
  11. Stellan.
    Tanken slog mig också...

    rocket.
    Du låter väl inte det allmänna betala för något som inte är på riktigt?

    SvaraRadera
  12. Min skadade högernäve är på riktigt. Kan också meddela att jag har fått supervård på Hand och plastikkirurgiska kliniken i Linköping, jag är även nöjd med mitt medlemskap i Metall med allt vad det innebär med försäkringar blanketter och helvete.

    SvaraRadera
  13. Jag tänkte på pappaledigheten utan barns närvaro...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt tyvärr, planering och bestämmelser sköts ovanför mitt huvud i sista minuten primärt. Då jag inte hunnit arbeta till mig semester pga. nytt jobb var det bestämt 2 veckor föräldraledigt i rad med mina små, det blev 3 dagar. Ansökningen ligger oförändrad på 2 veckor i dagsläget och det myglandet retar även mig, fast på ett annat vis.

      Radera
  14. Stellan, du betalar väl inte skatt i Sverige längre?

    Kan trösta med att jag inte tagit ut en enda dag pappaledigt, jag spenderar tid med min son ändå utan att du eller någon annan behöver stå för fiolerna. Tyvärr parasiterar min flickvän på samhället genom att vara mammaledig en månad till, men det kompenseras till viss av att jag betalar dubbelt så mycket i skatt mot vad hon får ut av staten i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle förstås varit ett "del" infogat i sista meningen, om jag haft grundläggande kunskaper i svenska.

      Radera
    2. Är föräldraledighet att parasitera på samhället? Jag tycker inte det. Ersättningen baseras också såvitt jag vet på taxerad inkomst. Har du ingen inkomst - och följdaktligen inte betalar skatt - så får du inte nån vidare ersättning heller. Däremot skall man väl helst spendera föräldraledigheten med barnen om man har möjlighet ;-)

      //JOHAN

      Radera
    3. Jag tänkte närmast att eftersom jag inte behöver mina dagar så gör det inte så mycket om Sebban tar ut sina. Jag liksom kompenserar för honom!

      Radera