fredag 21 februari 2014

Slipfredag.

Än en gång har den allsmäktiga och högt respekterade fredagen tågat in i det svenska folkhemmets innersta.
Att den medellöse backstugusittaren, fredagen till ära, kommer att ta en klar till den salta strömmingen tar jag för givet.
För givet tar jag även att den sovande medelklassen fortfarande inte reflekterat över hur den gång på gång pungslås av den population lobotomerade extremliberaler som huserar i Rosenbad.
Varför skulle den egentligen bry sig? Rödvinstetran är ju nyöppnad, den klämmiga tv-underhållningen står för dörren och i bakgrunden spelar Fredrik We shall overcome på den slitna felan...

Den egna fredagen kommer att spenderas i ett garage, fyllt av lust och fägring stor, med slipning och polering på schemat. Sebban kompar med filtercigaretter och om Gud vill blir det dessutom både groggar och starköl.

Omedelbart efter hemkomsten från det lustspel jag kallar arbete, befallde jag min munskänk att tappa opp samt avsmaka en mahognygrogg beredd av Eau de vie och Trocadero. Efter kontroll tog jag vid och det smakade i vanlig ordning ljuvligt!
Eau de vie inhandlas numer som kvarter. Detta på grund av att systemaktiebolaget nu håller plast för att vara ett representativt emballage att paketera sjuttio centiliter brännvin i...?
-Skämmes! Skulle den traditionellt lagda bestämt utropa.
För egen del väljer jag den feges väg och köper fyra kvartingar i stöten, med den fördelen att kassören tror att det handlar om så kallad langning.

Som vanligt hungrar mitt arma inre efter LO-kollektivets osminkade vardagssagor och dövandet av det samvete som innerst inne gör sig påmint när den sociala koden inte längre närvarar.
Varsågoda.
Scenen är er!



11 kommentarer:

  1. Flaskan skulle se lite snyggare ut om den stod på ett matbord med Virrvarr-mönstrad perstorpsplatta.
    Groggen skulle smaka lite bättre i ett Duralex glas, ett sånt där rombmönstrat som alla hade 1976.

    SvaraRadera
  2. Håller du igen på Trocaderon? Tycker att både färgen på innehållet i glaset och buteljen är den samma. Dessutom verkar glaset rymma den mängd som saknas i dvärgbuteljen.

    grogg groggar inte, i kväll supportar han Nynäs Ångbryggeri med några Indianviken Pale Ale. Sen bär det av till Mariestad och om hälsan inte sviker då kommer kvällen att avrundas Fullers ESB "Brewed beside the Themsen" (undrar var de tar vattnet...)

    SvaraRadera
  3. Hasse G (ryggradslös)21 februari 2014 kl. 20:04

    Då min rygg sade upp sig funktionsmässigt förra veckan så håller jag mig till kranvatten att skölja ner kvällsfacket i dosetten med.

    SvaraRadera
  4. Ryggradslös: Som jag berättat tidigare (om vad min far sade) så kanske du skall satsa på maskmedel, ifall du har samma problem som jag hade, att latmasken har ätit upp ryggraden.

    Rent tekniskt, ifall det inte är katastrofalt totalpaj i ryggen, så har jag upplevt att det är fördelaktigt att gå till sjukgymnast och utföra tvivelaktiga rörelser framom att äta Ipren och Alvedon. Diklofenak slutade jag med efter alla reportage om dödsfall...

    SvaraRadera
  5. Började med en Baron Trenck, sen en Sierra Nevada pale Ale. Och nu, min nya kärlek, Wisby Pils. Knäckt över att Skavlan är som alla andra på SVT, helt bränd. Hur går det, bögar ni nåt med min BSA?

    SvaraRadera
  6. Det finns hur många bögar som helst med BSA

    SvaraRadera
  7. Låter oerhört gemytligt att mecka hoj och dricka grogg i goda vänners lag.

    Skål kamrater !

    SvaraRadera
  8. Fixarerik: Det nämndes en Fixar-Erik i nya numret av MCM...

    SvaraRadera
  9. Det var gissningsvis kring Ola P:s hemsnidade alster...

    Kan det stämma ?
    Jag har faktiskt inte bläddrat igenom blaskan än.

    SvaraRadera