torsdag 27 februari 2014

Kulturtrivia.

Ur längre perioder med långa slip och polerpass kommer naturligtvis en hel del funderingar. Personligen väljer jag alltid att blunda för verkligheten och istället påskiner jag att alla vansinnigheter som snurrar under peruken lika gärna skulle kunna drabba den idrottsintresserade, om denne hade för mycket läktartid...

Dagens fundering gäller den store skalden Eddie Meduzas alster.
Faller dennes visskatt helt enkelt under kategorin könsraggarrock, eller är det betydligt större och ädlare ord som krävs för att beskriva ett fenomen likt Eddie?

Jag sticker inte under stol med att min egen uppfattning tenderar att luta mer och mer åt att det handlar om klassisk socialrealism och ingenting annat.

En parentes i sammanhanget är humorn i Eddies hämnd på Mats Olson, efter bland annat en dålig recention, en gång i världen.
Eddie har ju lämnat jordelivet för ett antal år sedan, detta till trots så fortsätter hans hämnd på Mats dag in och dag ut...
Swinbra!
"Mats Olson är en jävla bög" måste vara nåt av det bästa som någonsin producerats innanför det geografiska området Sveriges gränser. Åtminstone sen "Blonda John" med Adolf Jahr.

9 kommentarer:

  1. Själv nynnar jag skrämmande ofta " My my my my my myndighetsperson, runka runka kuken på en myndighetsperson...
    Vad heter den visan? Hittar den int på tuben, och min och Drusses skiva från verkstan verkar ha försvunnit i flytten.

    SvaraRadera
  2. Stellan.
    Jag tror att du menar E. Hitlers "Långnäst myndighetsperson"
    Den är makalöst svängig för övrigt.

    SvaraRadera
  3. E Hitler, vilken karaktär!
    Fan när han nitade judar på löpande band. Så oerhört politiskt inkorrekt.
    "Jochte von Jochte, vad i helvete är det för ett jävla namn? Här schullen sie ein fruktansvärd smäll gefå"

    SvaraRadera
  4. Eddy var och är kultur men nådde inte riktigt fram, han är "lite mittemellan", mellan trubadur och raggarrock.

    I Sverige = Bengt Sändh
    I Finland = Remu

    Tattarn i Finland kan/kunde inget språk, men det spelar ingen roll... för oss som såg det "livenä" var det magnifikt.

    Det är bara att surfa tuben för att få en uppfattning om hur illa det var.

    SvaraRadera
  5. Låten " jag är konstnär" är ju också oerhört träffande.

    SvaraRadera
  6. Stellan - På de kassetter jag hade vill jag minnas att han hade två alias. A. Hilter och E. Hitler.

    SvaraRadera
  7. Vadan går du på egentligen. Är i Avesta å så står hojen här. Räcker inte med hatten av. Jag är stum mäkta imponerad av arbetsinsatsen och produkten. Grymt sa Bill
    Per Graemer

    SvaraRadera
  8. Per.
    Jag går, bland mycket annat, på envishet, brännvin, tobak och kärlek från mina nära.
    Tyvärr har jag inte lyckats betvinga tiden ännu, min ambition är dock att framöver kunna kontrollera såväl tid som rum.
    Det gläder mig mycket att du tycker att hojen blev bra. - Tack för berömmet.

    SvaraRadera