fredag 15 februari 2013

Som en bro över mörka vatten...

finns den där, den alldeles särskilt behagliga fredagsdrinken. Denna nektar som sedan urminnes tider använts för att skölja ned veckans alla otrevligheter, men som också kommit att ligga till grund för helgens uppsluppna lek och spel.

Att dricka grogg får mig att tänka på Pavlovs hundar, eller närmare bestämt på hans påvisande av den betingade reflexen.
När fredagens nödvändiga logistiska övningar är avklarade så sneglar jag reflexmässigt åt det kabinett där det Boréska sortimentet av starkvaror förvaras.
Jag vet inte om detta beteende är en varningssignal, eller om det bara är ytterligare ett bevis på att den gode Pavlovs hundar inte skiljer sig nämnvärt ifrån den charmoliserade människan?

Av gammal hävd har jag slutligen den stora äran att yppa min stilla undran...
Vilken dryck kommer den, av arvssynd och dåligt leverne, tydligt ärrade pöbeln att slösa bort dom allmosor man lyckats tigga ihop under veckan på?
Blir det kanske till att öppna ögonen för något nytt, eller kommer det säkra alltid att gå före det osäkra...?

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vad kommer du att dricka till kvällens festival och efterföljande högtidsstund av vuxenkaraktär?
      Antar att det blir nåt med lite mera sväng i, för att komma in i den rätta glamourstämningen...

      För det blir väl schlagers ikväll?! - Jag menar, man kan ju inte sitta i pojkrummet och spisa gammal mossig kvalitetsmusik hela livet! ;-)

      Radera
  2. Vino tinto samt Angostura, ja rommen alltså!

    SvaraRadera
  3. Det är inte en överväldigande mängd rapporter som strömmar in men jag tackar ödmjukt för dom som kommit mig tillgodo.
    Folköl, bourbon, rödtjut och rom - onekligen en salig blandning.

    SvaraRadera