lördag 9 februari 2013

En orgie i enfald.

Med anledning av den totala nedmonteringen av Svensk industri så har frågan om folkbildning gjort sig påmind i det inre av mitt kranium.
Vi svenskar väljer numer, utan att reflektera över saken, att gå i amerikanernas fotspår vad det gäller konsumtion. - Dvs att vi mer än gärna väljer bort lokala och nationella produkter till förmån för avsevärt billigare och i hög grad sämre asiatiska produkter. Hur detta förfaringssätt drabbat amerikanerna har säkert inte gått någon förbi.
En sådan manöver resulterar ju naturligtvis förr eller senare i att den inhemska industrin, oavsett genre, kommer att förtvina.
Att detta förhållningssätt till konsumtion även drabbar miljön i hög grad behöver jag säkert inte förklara närmare.

Folkviljan går ju som bekant inte att stoppa, således blir mina tips enligt följande:
- Tillse att era barn lär sig att tala Mandarin, eftersom det framgent kommer att vara det givna världsspråket.
- Klaga inte på att att Sverige förfaller när ni går ut från Lidl eller Biltema med ränseln full av högkvalitativa varor från Danmark, Indien eller PRC.
- Handla i dom lokala butikerna så slipper ni klaga på att dom inte finns när dom väl kursat pga dålig omsättning.
- Säg inte att det är tragiskt att SAAB kursat om du själv åker KIA.
- Lär dig att uppskatta Te som den självklara drycken i alla sammanhang.

Välkommen till den ljusnande framtiden!
Folk! - Fnys.


13 kommentarer:

  1. Jag är otroligt nöjd med min gamla Arboga pelarborr, men måste även erkänna att jag även gillar bandslipen från Verktygsboden, den är garanterat tillverkad i Kina. I fallet med bandslipen så handlar det om att ha råd att köpa en bandslip överhuvudtaget...När bandslipen väl var inköpt så fick jag en gammal skön bandslip på jobbet ! Den var faktiskt inte lika bra så den gav jag till min goda vän Lökbonnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan köpa ditt resonemang, jag resonerar dock inte på samma sätt.
      Jag äger ingen bandslip än, men tids nog har jag sparat ihop till en begagnad av nåt gloriöst och kvalitativt fabrikat.
      Utan att gå in i detalj så menar jag bara att ibland så känns det som att vårt samhälle bygger på att människor tror att det är en mänsklig rättighet att ha en platt-tv i varje rum och ständigt köpa allsköns tekniska prylar till alldeles för låga priser, osv, osv.



      Radera
  2. Jag bor strax utanför Arboga, det är inte heller så bra när allt kommer ikring!

    SvaraRadera
  3. Jag köpte en riktigt bra stereo för ca 15år sedan. Förstärkaren kostade 4500:- det var en bra slant för min del, men den fungerar lika bra i dag. Nuförtiden köper man en laptop för 4500:- och är nöjd om den funkar i två år...Man blir mörkrädd när man besöker en soptipp nuförtiden.
    Mina jobbarpolare hånar mig för att jag köper en billig mobil, som jag dessutom använder tills den rasar...Nää, nytt ska det va...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstår uppenbarligen precis vad jag menar rocket.

      Radera
  4. Jag tycker det är tragiskt att SAAB har kursat...
    Än så länge får man fortfarande vad man betalar för och har man lyxen att kunna betala för kvalitet så tjänar man på det i längden.

    SvaraRadera
  5. Att SAAB kursat beror väl på att dom byggde bilar ingen (eller väldigt få) ville köpa. Annars skulle dom väl fått råd att fortsätta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det orsaken.
      Jag menar inte att allt svenskt är överlägset allt annat, bara att man bör fundera över handling och konsekvens då och då.

      Radera
  6. Jag som faktiskt varit inviterad i Lesters boning vet att där tronar både asiatisk platt-tv och kopiösa mängder Ikea-möbler. Inte tror väl herr Boré att Kamprad täljer till alla sina möbler i Älmhult?

    Själv är jag inte ett skit bättre. Skriver detta från en amerikansk dator made in China, istället för en Motala-made ABC 80.

    En kamrat gormade och gick an när Saab kursade. Han menade på att alla svenska myndigheter skulle valt Saab per automatik, och att de var skyldiga till konkursen när de köpte utländska bilar. Jag frågade då om han någonsin ägt en Saab själv. Det hade han inte, ingen Volvo heller ...
    Själv har jag haft 23 Saabar varav en 9-3 cab fortfarande står i logen och skräpar. Så skyll inte på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar.
      Du har rätt i att det är mycket svårt att vara konsekvent, men min poäng är inte att predika ett fläckfritt leverne utan att påminna om att man genom lite eftertanke faktiskt kan stödja det som man anser vara viktigt och mota det man anser vara av ondo.
      Om man aldrig tänker efter är det dock lätt att allt blir slentrianmässig onödighetskonsumtion av den extremt dåliga sorten.

      Förresten, ska du inte ut på nån tjänsteförrättning i mälardalen snart, så vi kan fika lite?

      Radera
    2. Herrn vet väl var Dalarna ligger?

      Radera
    3. Jo, nog vet jag det alltid!
      Jag ska förära landskapet med en visit i början av Mars, förhoppningsvis kommer schemat att tillåta ett besök på Höglunda - om husbonden är hemma vill säga...?

      Radera
    4. Cigarrummet har inget lås.

      Radera