torsdag 17 april 2014

Onsdagsfredag?

Dymmelonsdag.
Påskens kärna närmar sig med stormsteg och den brokiga skaran av tystade proletärer har sannolikt fått vittring på den annalkande ledighet de snart kommer att kunna njuta, detta tack vare den kristna tradition vi än så länge vidmakthåller inom det geografiska området sveriges gränser.
Med "påskens kärna" menas naturligtvis inte att Kreti och Pleti ska fara land och rike runt i avsikt att äta prinskorv med åldrande svärmödrar och fula kusiner från landet, utan vad som åsyftas är självfallet den egentliga anledningen till den kommande kyrkliga högtiden och den numer därtill hörande ledigheten.
Jag talar naturligtvis om Jesu lidande, död och uppståndelse.

Den folkskoleutbildade eventuelle läsaren besitter med största sannolikhet redan mycket goda kunskaper i kristendomslära och känner således till påskens skeenden. För den som av någon anledning hamnat utanför den kunskapssfär, till vilken inträdet erbjöds under den lagstadgade skolutbildningen, erbjuder jag nu en chans till bättring och återinträde i de allmänbildades gemenskap.

Med avseende på förklaringen nedan bör nämnas att den judiska kalendern och dygnslogiken under Jesu tid inte är fullt kompatibel med den kalender vi använder oss av och därför stämmer naturligtvis inte veckodagsangivelserna i den moderna tolkningen av påskskeendet.

Iallafall!
Under Skärtorsdagen samlade Jesus sina lärjungar till bords för vad som i folkmun kallas "Den sista måltiden" och vad som är ursprunget till den kristna nattvarden.
Senare samma kväll grips Jesus efter att ha förråtts av Judas Iskariot genom den beryktade "Judaskyssen"
Efter gripandet förhörs Jesus av Judéens romerska prefekt, Pontius Pilatus, som också dömmer honom till gissling och korsfästelse för "upprorsstiftande". Pilatus erbjuder dock den närvarade pöbeln att avgöra Jesus öde, pöbelns val faller inte på Jesus utan istället avser den att frige en mördare vid namn Barabbas och därmed står domen mot Jesus fast.
Det är i samband med detta som Pilatus "tvår sina händer" för att visa att han inte är delaktig i beslutet.

På Långfredagens morgon påbörjar Jesus, efter att ha piskats svårt och klätts i en krona av törne, sin golgatavandring där han på väg till avrättningsplatsen tvingas bära tvärslån till det kors han ska korsfästas på.
klockan nio korsfästs han och enligt den enda källan lever han ända fram till cirka klockan tre på eftermiddagen. På korset sitter också den numer smått legendariska skylten som anger vem som hängts upp.  - "Detta är Jesus från Nasaret, Judarnas konung."
För att slutligen försäkra sig om att Jesus verkligen är död, sticker en av de romerska soldaterna sin lans i sidan på Jesus. (Detta har kommit att bli en viktig detalj i sägnen om den heliga graalen, och det görs där gällande att Jesu blod droppat från lansen och ned i den heliga graalen.)
Innan solnedgången tas kroppen ned från korset och läggs i en grav som huggits ut ur berget, ingången förseglas av en stor sten och graven vaktas på order från Pilatus.

Innan Påskdagen grytt kommer tre kvinnor, däribland Maria från Magdala, till graven och finner den tom, Herrens ängel visar sig då för dem och berättar att Jesus uppstått från det döda.

Nedan följer en hastig förklaring från alltombibeln gällande uttrycket "...på den tredje dagen uppstånden från det döda..." och att tidslinjen inte riktigt tycks stämma.

"Tre dagar och nätter före lördagen innebär att Jesus avrättades på onsdagseftermiddagen och begravdes vid solnedgången på onsdagskvällen (det år då Jesus dog, inföll följaktligen tillredelsedagen, 14 Nisan, då påskalammet slaktades och åts, på en onsdag). Dagen därpå, torsdagen, var "stor sabbat" - den dag som inledde det osyrade brödets helgvecka. Dagen "efter sabbaten" (dvs på fredagen) köpte kvinnorna smörjelsen och den påföljande dagen - den vanliga veckosabbaten, lördagen - höll de sig i stillhet. Natten till söndagen begav de sig till graven och kom dit innan det ens hade börjat ljusna, för att finna att graven var tom och deras Herre uppstånden och försvunnen."

Nog om det, och glöm inte att han dog för Dig.

För egen del har jag, efter att ha repat upp pastoratets klockkläppar, spenderat dymmelonsdagen med att plocka bildliga motorcykelrelaterade russin ur den enorma livskakan. Aftonens russin utgjordes av något så alldagligt som påbörjad tillverkning av en fästplåt för tändningslåset. Annat som iordningställts på senaste tiden är avgasrörsfästen och kopplingsmontering.
som sagt, inga extravaganser eller tvesovlade choppersmörgåsar men detta till trots är jag som vanligt nöjd med det lilla...





9 kommentarer:

  1. Tack för en fin sammanfattning av den gamla sagan. Det kan ju vara kul att i alla fall känna till bakgrunden till stundande ledighet. Sagan har ju en del logiska luckor men det ska väl en riktig saga ha. Visst är det väl lite märkligt att en saga från mellanöstern som har formats och anpassats i hundratals år får oss att utbryta i helg och äggfrosseri.
    Traditioners snirkliga vägar upphör aldrig att förvåna när man synar dom i sömmarna.

    Det där avgasrörsfästet får en gammal racehojsbyggares hår att stå på ända. Brukar man göra så i HD-svängen? Det ser ut som ett garanterat utmattningsbrott för mig.
    Ursäkta om jag låter som en viktigpetter. / Acke

    SvaraRadera
  2. Acke.
    Sagan har inte enbart lett till äggfrosseri, den har även lett till de grundvalar som det moderna västerländska samhället vilar på. Vad som anses var "sunt förnuft", stommen i lagsamlingarna och god sed gällande uppförande mot andra människor är bara några exempel på saker som sagan grundlagt.
    Jo, jag funderade på utmattningsbrott och rörets utvidgning i längsled när jag höll på med fästet...
    Eftersom jag inte kan nånting om vare sig racerhojar eller Harleys och dessutom hade dåligt med alternativa lösningar så bestämde jag mig för att sluta fundera och helt sonika svetsa dit plåtbiten igen om den lossnar.

    Jag skulle aldrig förväxla kunskap och erfarenhet med viktigpetteri. :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att kristendomen medfört en del positivt för västerlandet under dom senaste tvåtusen åren. Jag håller däremot inte med om, som en del kristna hävdar, att vi annars skulle leva i anarki och röveri. Jag tror att den allmänmänskliga inställningen är den samma i alla religionerna eftersom man ser vad som fungerar i det mänskliga umgänget när man lever i sådana grupper som vi gör. DVS större grupper och samhällen än vad vi genetiskt har utvecklats för.
    Jag har dessutom den bestämda uppfattningen att en förutsättning för dom framsteg vi gjort sedan medeltiden är att vi har lyckats baxa oss ur kyrkans politiska makt steg för steg.
    Jag tvekar inte att dra parallellen med att islam, som ju kommer ur samma värdegrund som kristendomen, just håller på att ta sig ur sin medeltid. Att deras prästerskap nu är på den nivån som vårat var på medeltiden med allt för stort inflytande på folks vardag och möjlighet att utvecklas .

    Jag vet ju att Du liksom jag med nöje läser Albert Engström. Jag har just avslutat boken "Genom mina guldbågade glasögon". Har Du den? Jag måste säga att den avslutande dikten "Julotta" på kornet fångar den svenska folksjälen. Om Du inte läst den eller glömt den läs den igen. Jag känner suget från tusen släktled och kan inte låta bli att tänka på min mor som varje juldagsmorgon vandrade dom fem kilometerna till Salems kyrka bara för att uppleva stämningen. Vad jag ångrar att jag aldrig gick med henne. / Acke

    SvaraRadera
  4. acke är en vis man det har jag förstott sedan länge . påsken har för mig inte varit någon relichös upplevelse nån gång, aldrig har jag lagt några djupare grublerier på det . men på sista åren med min nuvarande fästemö har det blivit en helg i sus och dus pga av alla hennes släktingar kommer och hälsar på och super till så det står härliga till . nu har jag skrivit allDeles för mycket . ps jag är full på JD och cola dom anddra dricker va fan som helst men nån stil måste man ha eloler hur. tack fötr mig O21 HÅKAN






    SvaraRadera
  5. föresten den där svetsningen på avgasen lär inte hålla länge , kram o21 håkan

    SvaraRadera
  6. "Eftersom jag inte kan nånting om vare sig racerhojar eller Harleys och dessutom hade dåligt med alternativa lösningar så bestämde jag mig för att sluta fundera och helt sonika svetsa dit plåtbiten igen om den lossnar". En man som inte på något vis försöker skyla sin okunskap utan med handlingskraft kompenserar för den! Måtte din kvinna uppskatta det i den omfattning det förtjänar. Men vad gör ett tändningslås på en fränhoj?

    SvaraRadera
  7. Sätermannen, du skulle se pastorns fränhoj !
    Den har varken tändingslås men är frään som få...

    SvaraRadera
  8. Gillar de så kallade "etiketterna" i övrigt önskas en trevlig högtid...

    ///Philip

    SvaraRadera
  9. Ånyo en Onsdagsfredag? Eller hur blir det när den följs av en Torsdagssöndag?

    SvaraRadera