fredag 2 maj 2014

Kulturfredag.

Äntligen har min ambition att tillhandahålla högkvalitativt förströelse till den eventuelle läsaren sammanfallit med den övermäktiga kalenderdag vi känner som Fredag!

I vanlig ordning grundlades kvällens essä med en finare grogg. Det fanns dock en avsevärd skillnad mellan den inledande förfriskningen och de groggar som traditionellt tillagas i det Boréska palatset. Den primära ingrediensen, Renat, byttes ikväll ut mot den något mindre socialt accepterade Explorer  - Ni vet den "med båtar på".
Att det fölls sig på det viset beror primärt på att min gode vän Sebban glömde/lämnade en halvtom helböj på bordet efter gårdagens backanal och jag är inte sämre än att jag, med bubblande nyfikenhet och behag, utforskar matspritens slingrande stigar och valde därför att låta traditionen vila för kvällen.
Att Sigvard Bernadotte dessutom har designat flaskan får mig att ta lätt på traditionsbrottet.

I övrigt kan jag konstatera att det byggs rejält med hoj i min direkta närhet. En bit bort i byn hålls Sebban och Kjellberg med ombyggnation av både Sebbans "Pundarbagger" och Kjellbergs kortade strutracer och här på gården fortskrider iordningställandet av Hootenanny Swinger. - Onekligen en rafflande utveckling...

Som vanligt.
Vad ämnar den vrålande pöbeln att dränka sina fruktansvärda sorger i? Vari ligger lösningen på den skam och den vedervärdiga känslan av att inte kunna dra tillräckligt många strån till solidaritetens ständigt krympande stack?
Låt nu de inbillade tillkortakommandena stå tillbaks och sjung ut om allmogens vardag och allt som ryms däri.




14 kommentarer:

  1. Ser ut som enäggstrillingar för en oinvigd. Kanske du skulle kunna bistå med en introduktionskurs i finare finesser inom amerikanskt gjutjärn!?

    SvaraRadera
  2. Fii faan va det vankas storstrut i södra Uppland, mulligt.
    Håller ju självklart på att plocka Ihop min egen storstrut med stor entusiasm .
    Svårt som fan med färg och de där som också ska vara med.

    Här i stugan har det smuttats både kortburk , rödtjut och "white russian" som inte bara är sprit utan även en hel efterrätt och godis !

    Jag kommer endera dagen få tid att genomföra en okulärbesiktning av customfabriken.
    Mycket nöje.

    SvaraRadera
  3. Man blir som vanligt mycket inspirerad av Hr Borés göranden och låtanden. Jag måste nog leta fram min egen storstrut ur gömmorna och se om den vill vara med och leka. Trajan är ju farbar så den omedelbara stressen över att inte ha något att åka på är botad.

    SvaraRadera
  4. Helböj? Jag trodde att en trettisjua Explorer hette halvböj eftersom kassörskan på bolaget fick 'halvböja' sig för att nå rätt hylla, men vad är då en helböj? En sjuttioofemma? Stod dom på hyllan under?
    Eller sviker mitt minne helt?
    jag känner mig förvirrad.

    SvaraRadera
  5. grogg.
    Jag tror inte att jag är rätt man att hålla utbildning i detta men jag kommer eventuellt att göra ett försök framöver...

    Jerker.
    Okulärt minsann! Spännande... :)

    Janne.
    Det gläder mig att jag inspirerar dig.

    Stellan.
    En helböj är, precis som du tror, en sjuttiofemma Explorer.

    SvaraRadera
  6. Sjuttiofemma? Är det en sådan som innehåller 70 centiliter?
    Explorer luktar för övrigt exakt som den där slabbiga vätskan man gjorde ren tonhuvudet i sin kassettbandspelare med, i en Allsop-rengöringskassett.

    SvaraRadera
  7. så den låg alltså en hylla nedanför trettiosjuan?

    SvaraRadera
  8. Sköt in nya förstoringsglaset på min Carl-Gustav 8x57 så ja fick dricka med vänster hand, allt annat än hallonsoda och renat hade känts fel...

    ///Philip

    SvaraRadera
  9. Ähhh....Halvböj är ju kvartingen, helböj är hittepå. Kan det verkligen varit Sigvard Bernadotte som designat det nya utförandet på Explorer ?
    En sak är säker, Sigvard Bernadotte har designat skithusdörrarna på mitt jobb...Virrvarr.
    Jag hejar lite extra på Sebban för han verkar vara en sån mysig kille. Kul att följa förvandlingen av pundarbagern. Vad kommer den nya att kallas ? Den känns lite mera som lättknark.
    Vad kommer att hända med orginalramen och resten av prylarna...Blocket ?

    SvaraRadera
  10. rocket.
    Du får ursäkta, men det är med skepsis jag mottar ditt inramlande i elfte timmen och i samband med det också vräker ur dig tveksamma påståenden om såväl knegarslang som kulturella storheter...
    Sebban är en vansinnigt mysig kille och jag förstår att du hejar lite extra på honom, personligen kan jag inte heja mer på honom än jag redan gör. Gällande namnet på hojen så kommer han säkert på något finurligt.
    Det finns inget lättknark! Lättknark tillhör samma kategori uttryck som herrparfym och positiv särbehandling.

    Afton.

    SvaraRadera
  11. Det var gött att gnälla lite. När det kommer till knark är vi på samma nivå, men man måste väl kunna knarkskoja utan att själv gilla knark ? Som att glo på underhållningsvåld utan att vata mördare...Förövrigt är våld som underhållning lika korkat som knark.

    SvaraRadera
  12. Det var gött att gnälla lite. När det kommer till knark är vi på samma nivå, men man måste väl kunna knarkskoja utan att själv gilla knark ? Som att glo på underhållningsvåld utan att vata mördare...Förövrigt är våld som underhållning lika korkat som knark.

    SvaraRadera
  13. rocket.
    Du har helt rätt!
    Jag knarkskojar faktiskt en del själv på amatörnivå.
    Det är alltid skönt att gnälla lite, jag fuskar även med det ibland...

    SvaraRadera
  14. Vafantroru, troruknark e gott ?

    SvaraRadera