tisdag 20 januari 2015

Raggning. - Långt ifrån en dans på rosor...

Eftersom företrädare för den så kallade allmogen delgivit mig sina misstankar om att mitt kabinett skulle ha övergivits av sin skyddspatron vill jag inleda denna epistel med att be den eventuelle gästen om ursäkt om jag genom min frånvaro orsakat känsla av vanmakt eller annat obehag.
För er som insinuerat att servicen varit minst sagt undermålig för ett etablissemang av kabinettets forna kaliber tar jag tillfället i akt att begåva er med en förklaring till den urusla service som praktiserats här under den senaste tiden...

Alltså!
Min mycket gode vän Sebban bestämde sig under hösten för att bygga om sin registershovel till något mycket mer vulgärt än hur den då gav sig till känna. Den skulle förvandlas från strippad och tillpundad original till en något burdus chopper, en ide som föll i mycket god jord hos både mig och min gode vän och tillika advokat Arnold och vi erbjöd oss båda två att hjälpa till med vad det nu kunde vara som Sebban ansåg att vi kunde bistå honom med.
Efter att hojen rivits och de vitala delarna flyttats till det garage där förvandlingen skulle ske så skred vi till verket och när min "att göra" lista blev klar stod där bland mycket annat:
Fjollpinne.
Ta bort onödigt material på gaffelbenen.
Bygga tank.
Bygga en sadel för både kungen och drottningen.
Fippla med baklyset, bygga ett styre och pyssla lite med ram och fästen.

Det ovanstående är härvid utfört och Sebban och Arnold hålls nu med spackling och målning inför stundande montering.

Hade detta varit mitt eget projekt hade jag såklart bjudit den hågade massan på både bilder och litterära beskrivningar om projektets avancemang, men nu är situationen en annan och byggherren har tydligt signalerat att han önskar behålla ett mystikens skimmer över sin skapelse tills den är färdig.
Naturligtvis är jag bunden att tillmötesgå hans önskan, allt annat vore fullständigt barockt.

Jag har dock fått ett muntligt löfte att göra ett enklare och mer komprimerat inlägg om hela projektet när det är färdigställt.

Så!
Det är alltså anledningen till att mitt kabinett varit underbemannat och i princip legat för fäfot på senare tid.
En annan förklaring, som i och för sig inte haft lika stor inverkan på inaktiviteten som hojfipplet, är att jag tenderar att hänfalla åt mycket negativt laddade inlägg gällande det rådande läget i konungariket Sverige. Som tur är hamnar dessa manus i regel i soptunnan istället för att framföras på kabinettets scen...

Med det avklarat går vi, förhoppningsvis tillsammans, vidare till något mer komplicerat än att bistå sina vänner i deras strävan att blänka för brudar på en schucker hoj. - Nämligen att själv blänka för brudar i en schucker bil.
I avsikt att bli framgångsrik på det området har jag nu tagit mitt förnuft till fånga och återstartat mitt Plymouth Coupé projekt som legat vilande ett antal år.
Först ut är installation av k-länk och luftfjädring med allt vad det innebär.
Montering av nya WW Firestone 6.70x15" var nödvändigt för att få rätt utgångsläge när jag skulle "sätta" bilen på ett tilltalande sätt. Detta åtföljdes av att skuffgolvet sågades upp så att jag kunde placera bakaxeln i ett läge som motsvarar en framtida "åkhöjd" och därefter svetsa fast axeln i ramen medan jag bygger k-länken och kickupen på ramen.
Kvällens övning har dock varit väldigt hovsam och bestått i kapning och svarvning av bussningshylsor till infästning i axel och ram, samt ett besök hos Prinsbo Mekaniska för att beställa bussningar och lite annat av Micke. (Ja, jag vet att jag kan beställa bussningarna från Speedway själv och att det dessutom blir billigare då, men jag uppskattar folk som försöker överleva på sin konst och är gärna en del av deras överlevnad.)

Gentilt.






9 kommentarer:

  1. Mycket trefligt på min ära! Detta kommer att följas med stort intresse!

    SvaraRadera
  2. Drusse.
    Trevligt att du tittade förbi! Ditt sällskap värmer.
    Just det! Jag ska på TRBNGR i april...

    SvaraRadera
  3. I U-A? Då syns vi där i så fall...

    SvaraRadera
  4. Kul att du lever Lester! Har saknat dina projekttrådar! Rökt och druckit gott på sistone? Fungerar Torshällan tillfredsställande? Vet du vilken storlek det är på bergströmsfästet/verktygshållaren? Jag har ju en likadan rotationsmaskin, men jag är för lat för att göra klart den för bruk!

    SvaraRadera
  5. pappakeno.
    Jo, det ska gudarna veta att jag lever...
    Det har varit tunt med god dryck och trevliga rökverk tyvärr, jag har dock lovat mig själv bättring på den fronten.
    Gällande svarven så vet jag inte vad det är för storlek på verktygsfästet, står det på eller?

    SvaraRadera
  6. Både kuddar och stiliga däck!! Vad blir de för snurra??

    //Philip

    SvaraRadera
  7. Philip.
    Det blir en likadan motor som original - dvs en sidventilsexa. Dock är det den sista av mopars sidor, en -56a motor.
    Det måste ju vara lite mysigt också. - Mjuktufft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fränt, såg 350/350 framför mig.. De tillhör ju ofta standardutrustning i de flästa åk.. 3pet och lång sticka oxå då?

      //Philip

      Radera
  8. Mycket inspirerande med lite rakkariauto här på datan.
    Det ser väldigt trevligt ut så långt.
    Du ska också ha en eloge eftersom du sågar sönder den fräschaste bilar jag någonsin skådat, bra jobbat !

    SvaraRadera