torsdag 14 februari 2013

Så!

Moroten ligger vid sidan av och ramen är rensad från pynt.
Nu är det dags att steka det som stekas bör.
Den halvljumma potatis som kronorna utgjorde tidigare känns fan onödig nu, med tanke på hur ramen ser ut så lär inte kronorna vara den kritiska punkten i den här konstruktionen. Svetsat och lött om vartannat. - Ovanligt äckligt faktiskt.
Jaja, nu åker vi svets en stund...

11 kommentarer:

  1. Jag bryner den, tillsammans med charlottenlök, till oigenkännlighet.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Man måste ju säkerställa en god tändfunktion.

      Radera
  3. Reflektion kolon.
    Med glädje ser jag att vi verkar ha en del gemensamt...
    Även jag fyller ut utrymmet i verkstaden med en tvåhjuling av kvalitetsmärket Triumph.
    Inte nog med det så ser jag att du har en likadan jävla Mig/Mag-spruta som jag har!
    Min står och skäms bakom varkstadsdomkaraften medans din verkar försöka gömma sig bredvid svarven...
    Jag kan inte förstå hur jag kunde ta det dumma beslutet att investera i den, f-n vad mycket svordommar den fått höra!
    Tur att jag har den kära gamla Tig´en!
    //

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!
      Vissa likheter finns onekligen.
      Jag använder dock min slasksvets ibland - allting har ju som bekant sin plats och sin tid...
      Trevligt med Triumph, den är strikt original antar jag?

      Välkommen förresten, du anonyme Triumph ägare!

      Radera
  4. Känner att jag är skyldig ett svar. Eftersom Du nu uppenbarligen är lyckligen hemma efter missionen i "Mittens Rike" och jag nu nästan är helt återställd efter Din kronsvetsning så vill jag förklara min syn: Att svetsa aludelar som har en bärande funktion är en ytterst vansklig övning i mina ögon om man sedan inte vet vad slags alu det är gör det till en vandring på mycket tunn is (dessutom på strömt vatten). Svetsad alu kan ju få en hållfasthet som närmast är att likna vid åsne-snors och måste värmebehandlas på ett korrekt sätt. Att sedan en gaffelkronas alla funktionsmått, i min värld, måste innehållas inom en tolerans av 0,05mm betyder att svetsnig utan efterföljande värmebehandling och bearbetning inte är möjlig.
    Att ge mig på och tillverka rejkade kronor åt Dig är nog tyvärr inte möjligt med nuvarande beläggning: Två hela motorcyklar och tre motorprojekt förutom den dagliga lunken med bromsar till höger och vänster tar sin tull och javisst ja sen skall ju "Den Fantastiska Maskinen" byggas åxå. /Acke


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar ödmjukt för att du klargör saker för mig Acke.
      Värmebehandling låter som ett komplext ämne, jag skulle gärna höra mer om det.

      Radera
    2. För att inte tala om hur mycket jag vill höra mer om "den fantastiska maskinen"!

      Radera