Efter mycket om och men har gnistan gett sig till känna.
När jag bytt "brytarplattan", brytaren och kondingen så ville det ju såklart ändå inte fungera. Anledningen till det var att loben med kilspåret för rotorn satt 180 grader fel. - Dessutom satt den med ett hemgjort styrstift som jag var tvungen att plocka bort för att kunna montera den rätt på ankaret som det ska vara.
Jag fattar ju ingenting om magnettändningar men jag antar att lobens 180 graders, högst avsiktiliga felmontering måste ha varit ett led i att få den att fungera med högervarvsprylar i?
Borde det inte vara omöjligt att få till det med fel brytare, med tanke på magnetfälteten i ankarets förhållande till tändspolen när brytaren öppnar? - Att det "taktar fel". Eller nåt...
Hursomhelst.
Nu sitter magneten åter monterad på motorn igen i alla fall, imorgon måste jag fan ha igång grejerna!
Efter den här persen ska jag nog kosta på mig att Brommaröka en filtercigarett och dricka en kopp kaffe på trappan medan jag funderar på om jag ska köpa en strutshovel...
God afton.
Hur fan lyckades du fånga gnistan på bild?
SvaraRaderaStrutshovel? Hade inte din Sebban en registershovel till salu? Massor coolare, vackrare och bättre än gristryne ju.
Earlyshoveln, som den också kallas, hoppar ibland upp som bubblare på min lista över ballaste motorn att bygga på. Den e så rätt!
Om nån nu skulle bry sig om vad en gammal fantasymästare skulle tycka var passligt i en Pottertrollbajk...
Nåja, strut funkar väl, om man drar ett par stadiga AMF-Valium. Men då måste gristrynet bestyckas med magnet, och då är vi där igen...
Klart att du ska ha en strutshovel, men skynda på, folk börjar få upp ögonen för AMF hojarnas förträfflighet. Snart blir de dyra som satan och du får nöja dig med en registershovel...
SvaraRaderaÄr tvungen att hålla med lord of fantasy men ser gärna dubbla magneter i trynet, hojen min blir billigare dag för dag annars ;)
SvaraRaderaVanligtvis skadet det ska nog gå att ändra riktning. Sen hur det görs kan väl bero på konstruktionen hos brytarplattan osv. Det som är oklart här är väl ifall magneten hörde ihop med triumph-kåpan och varför man i såfall skulle ha velat byta riktning
SvaraRaderaStellan.
SvaraRaderaJag tycker mig kunna skönja en viss beska i herrns tonfall.
Enligt vad jag har hört så är struten kungen i fantasysvängen, men folk pratar ju så mycket...
Jag bör också tillägga att valet av en eventuell järnhäst även baseras på rent ekonomiska parametrar. - Pengar växer ju som bekant inte på träd.
Varför är AMF ägandet av HD ett problem? Upplys mig.
Janne.
En röst på strut - jag lägger den i urnan.
Sebban.
Du vet ju hur fattig och snål jag är, hade det inte varit för det hade jag köpt din hoj direkt.
Dubbelmagnet i trynet är tuffare än tåget!
grogg.
Magneten kanske redan hade högervarvsgrejer i när någon sammanförde den med registerkåpan, om man inte har kläm på den exakta funktionen så kan man ju i desperation göra vad som helst för att försöka få funktion på grejerna. Man var alltså inte ute efter att byta riktning på den, utan bara få den att funka med vad man trodde var rätt innehåll?
Strut. - Mmm, vi får väl se...
Jag var flitig brukare av 96" Strutshovel under många år. Den var bra och utan större haverier. Aldrig några laddningsproblem som vännerna med Pannor och Earlyshovel hade titt som tätt. Inte mycket AMF kvar på den dock, bara topparna - och struten då...
SvaraRadera/J B
AMF sänkte ju kvalitén på H-D:s faktiskt väldigt bra produkter, till en nivå som ingen kunde ana. Det är därifrån det mestadels falska ryktet om den låga kvalitén kommer, en annan anledning kan vara att de flesta som mekat med en gammal H-D genom åren, har förstört sin hjärna med droger, innan och under själva mekandet.
SvaraRaderaEn del anser att H-D dog -69 då struten kom. Jag är inte lika drastisk, men jag ser det som två skilda fabrikat, varav det tidigare är det som gäller.
Järnsporren är dock helt okej även med tryne, även om den var ballare innan.
En annan högst personlig reflektion, är att struten, evon och Twin cam är fula. Hoppas ingen tar illa upp, det är ju många som gillar struten, eller nja... Nån i alla fall;-)
Jag har ägt två storsidor, och Wtf-choppern med panna har gått några tusen mil med endast oljebyten. Enda problemet jag haft var en styrning monterad av en knarkare.
Varför hamnade det igen registerröst i urnan från Sebban och trollpackehojsbyggandets mästare?
SvaraRaderaHär styr stålarna än en gång in en man i ett inköp av det han nääästan ville ha, tror jag. Du håller på att övertala dig själv att en strut duger åt dig, för den är inom ett ekonomiskt räckhåll för stunden.
spar slantarna några månader och köp The Real Shit, istället. Ditt hantverk och dina timmar som du kommer att lägga är värda det bästa utgångsläget.
Hmm, The Strand Engine från en Cyclone kanske vore nåt? Eller bygga en egen??
Kanske sett denna?
SvaraRaderahttp://flashbackfab.com/excelsior-project-paul-brodie/excelsior-engine-production/
Strut med magnet och panheadtoppar är det ballaste. EVOn är snygg, förutom struten då...Sett EVO med registerbotten, görsnyggt.
SvaraRaderaAMF-emblemet är snyggt.
Såg en Evo med registerbotten på parkeringen hos Jokers, det var tamejfan snyggt!
RaderaStellan.
SvaraRaderaJag har verkligen inga problem med strutmotorn. Visst är det roligare med äldre grejer eftersom ju äldre prylarna är, desto vackrare och mer genuina är dom oftast.
Jag tycker inte att den är ful, och eftersom jag försöker vara prestigelös så stör det mig inte att strutmotorn inte är lika läcker och skäggigt laglös som en knöl eller en panna i "Biker alá Sonny Barger 1969" svängen. - Att jag får parkera utanför området på A-Bombers kan jag också leva med om det skulle bli en strut... :)
En ball hoj är en ball hoj, och jag har sett en hel del balla byggen med strutpuffra.
Vad det gäller kvaliteten kan jag inte uttala mig eftersom jag inte kan nåt om saken.
Du har en poäng i att jag kanske försöker lura mig själv, men att jag först skulle svänga ihop tvåhundra tuss för att sen köpa en storsida för pengarna känns ungefär lika sannolikt som att Pugh Rogefeldt skulle bära skor på scen.
Oj då, här blev vi stötta. Jag menade bara väl. Inte bellade väl Sebbes moppe några tvåhundra tuss? Båda mina Storsidor bellade under hundra.Du känner mig tillräckligt väl för att veta att jag skiter i vad dom uppvikta hängselbrallorna tycker.
SvaraRaderaMen om du tycker att struten är stilig, så är det ju bara att handla, jag tyckte mig bara känna igen mig själv ett tag...
Rocket, är inne i sin "lyssna på Labyrintflum period". Man konverterar inte motorer med äldre toppar, möjligen åt andra hållet.
Haha.. fantasymästare är ju så jävla kul.
SvaraRaderaÅker Pugh också Harley eller är det bara Carola ,Lasse Berghagen och resten av golfarna som åker Harley ?
Sebban ,hur gick hemvägen ? Fortsatte hydran att spruta olja på dig ?
Hoppas att regnet sköljde bort lite av gruset . Ursäkta än en gång ,mycket omoget.
Lester ,klart du ska köpa en storstrut,det var ju den man drömde om som barn ! Chokladtopping ?
Kära Fiskar Evert, resan hem gick på ren vilja och både grus och gaffelolja sköljdes bort strax efter Örebro. Jag och Arnold sökte skydd i Arboga ett tag men höll på att dödas multipla gånger i Västerås, fick soppatorsk 2km hemifrån men det gjorde inget då solen värmde och vi var åter i det fagra Örsundsbro. Hoppas att ni hade det mysigt på eran "hipster-trip" och att man snart får se en "jeansreklamsfilmpåvimeo" snart ;)
SvaraRaderaMen man fick en Top Hat!
SvaraRaderaSkriv inte lakritspuck bara, stötande....
RaderaDet kan finnas en poäng att konvertera till äldre toppar. Jag misstänker att det är klämspalten som gör att alla Evo och nyare låter så töntigt.
SvaraRadera/J B
Stellan.
SvaraRaderaAbsolut inte stött! :)
Att tala om vad man tycker när ämnet kommer på tal är en högt skattad egenskap.
Jerker.
Storstrut är otroligt mulligt.
Sebban.
Hahaha, "Hipster-trip" - Swinkul!
Stellan igen.
Top hat är väl lite väl ekivokt för ett barn...?
J B.
Du tappade bort mig vid klämspalten.
Tror att JB syftar på kompressionen.
SvaraRaderaBlir ett mjukare ljud med lägre komp.
Men Erik!!! Inte blandar vi väl ihop kompression med klämspalt, hur som helst? Skämmes! Högkompad registershovel låter inte töntigt direkt.
SvaraRaderaSquishband som är en annan benämning syftar på förbränningsrummets utförande. Moderna förbränningsrum har platta kanter längs sidorna, där det bildas en ... Äh, fy fan. Du får ringa om jag ska förklara, men det är inget kul ändå.
Evon låter fult för att den är ful och dumknullad. En mix mellan det gamla genuina och det moderna strängpressade och plastkromade.
Som en platt-tv med bakelitrattar!
Lek med tanken att om inte AMF tagit över och dragit ned på allt plus pumpat in pengar i firman, så hade H-D ganska snabbt fått kasta in handduken. Då hade strutmotorn idag varit den mest exotiska (dyrast) av dom alla, eftersom det inte skulle finnas så många tillverkade. Då skulle alla velat haft en strut.
SvaraRaderaJaha. Jo, alla vill ju ha en 2008 års Oldsmobile;-)
SvaraRaderaEh, nä..
RaderaArnold , äntligen fattar jag varför du kör Saab...
SvaraRaderaStellan , struten har ju hemitoppar och det kan väl aldrig vara fel !
Känslomässigt är det rätt, om än inte effektmässigt. Men tänk om Simca Aronde hade det då? Knölen, pannan, early shoveln, Norton, Triumph, va fan, alla hade ju det!
SvaraRaderaSatan, vad jobbig jag kan vara.
Nu vill man ju se en bild på knarren.
SvaraRadera